Corvinus
Corvinus

A versengés új színterei: platformok stratégiaimenedzsment-megközelítésből

Csontos, Réka Sára and Szabó, Zsolt Roland (2018) A versengés új színterei: platformok stratégiaimenedzsment-megközelítésből. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 49 (9). pp. 57-69. DOI https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.09.05

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
587kB

Abstract

A platformosodás jelenségének vizsgálata feltörekvő kutatási terület, az olyan cégek sikerei nyomán, mint az Apple, Facebook vagy Google. Jelen cikk a témakörben írt nemzetközi szakirodalmakat gyűjti össze és elemzi, megvizsgálva a platform fogalmát stratégiai menedzsment, piacelmélet (IO) és technológiai menedzsment szempontjából. A stratégiai menedzsment nézőpontjából a platformok sikerességét alapvetően három tényező határozza meg (1) a hálózati hatás ereje, (2) a platform minősége és (3) a résztvevői. Szerzők, a sikertényezőket interakció-alapú, viselkedési, stratégiai és funkcionalista megközelítésekből is vizsgálva, három propozíciót fogalmaznak meg, melyeket empirikus kutatásokkal érdemes a későbbiekben tanulmányozni. Megállapították, hogy a platformok sikere az üzleti modell felépítésétől függ, hiszen a szabályozó mechanizmusokon keresztül a tulajdonos vállalat tudja kontrollálni, kik és hogyan szerepelhetnek, állíthatnak elő szolgáltatást a vevők részére a platformon. Végső soron az alkotók által generált tartalom az, ami közvetlenül befolyásolja a fogyasztóknak nyújtott minőséget.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:versenyképesség, megújulás, üzleti modell, technológiai menedzsment, piacelmélet
Subjects:Knowledge economy, innovation
Management, business policy, business strategy
DOI:https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.09.05
ID Code:3668
Deposited By: Ádám Hoffmann
Deposited On:07 Sep 2018 10:43
Last Modified:21 Dec 2018 15:18

Repository Staff Only: item control page