Corvinus
Corvinus

Hagyomány, mint érték megjelenése a magyar és Kárpát-medencei fesztiválturizmusban = Presence of the tradition as a value in the Hungarian and Carpathian Basin festival tourism

Jászberényi, Melinda and Kökény, László (2018) Hagyomány, mint érték megjelenése a magyar és Kárpát-medencei fesztiválturizmusban = Presence of the tradition as a value in the Hungarian and Carpathian Basin festival tourism. In: A hatékony marketing: EMOK 2018 Nemzetközi Tudományos Konferencia konferenciakötete. Selye János Egyetem, Komárom, pp. 340-346. . ISBN 978-80-8122-236-8

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
632kB

Official URL: https://emok.hu/emok2018/konferenciakotet


Abstract

A fesztiválturizmus egy dinamikusan fejlődő ágazata a turizmusnak, melyet a növekvő fesztivállátogatók száma és az ezen okból történő utazási motivációk erősödése is alátámaszt, valamint az egyes városok és régiók számára is egyre nagyobb vonzerőt jelentenek. A fesztiválok társadalmi-kulturális hatásainak vizsgálata során sarkalatos pont a hagyományok őrzése. Ugyanakkor az élményteremtés szempontjából is lényeges elemet képez a hagyományok megjelenése, mely az élménymodell mind a négy elemében értelmezhető. Jelen tanulmányban hazai fesztiválokat vizsgáltunk, a honlapjaikon elérhető információk alapján értékeltük őket a tartalomelemzés módszerével. Elemzésünket kiegészítettük pár Kárpát-medencei fesztivállal esettanulmány jelleggel. Kutatásunk célja a hazai és Kárpát-medencei pozitív példák bemutatása, vagyis, hogy a fesztiválok milyen módon tudnak hozzájárulni a hagyomány, mint érték megjelenítéséhez és erősítéséhez. --- Festival tourism is a dynamically developing area of tourism which is supported by the growing number of festival tourists and by the spreading of festival traveling motivation. The festivals have become significant attractions of various cities and regions. During the examination of the socio-cultural impacts of festivals, it is a pivotal role to preserve traditions. At the same time, the emergence of traditions – which can be interpreted in all four elements of the experience model – is an essential element in creating experience. In this paper, we investigated domestic festivals, based on the information available on their websites along using the content analysis method. We have supplemented our analysis with a few Carpathian Basin festivals as case studies. The purpose of our research is to present positive festival examples of the Hungarian and Carpathian Basin, i.e. how the festivals can contribute to the visualization and enhancement of tradition as a value.

Item Type:Book Section
Uncontrolled Keywords:fesztiválturizmus, hagyomány, értékteremtés
Subjects:Commerce and tourism
Culture, sport
Marketing
ID Code:3687
Deposited By: Veronika Vitéz
Deposited On:11 Sep 2018 13:10
Last Modified:11 Sep 2018 13:10

Repository Staff Only: item control page