Agárdi, Irma (2019) A tapintás iránti preferencia mediáló hatása a fogyasztó neme, a termék típusa és a csatornaválasztás kapcsolatában. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 50 (1). pp. 70-79. DOI https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.01.07
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
645kB |
Abstract
A kutatás arra a kérdésre keresi választ, hogy a vásárlási döntésnél a tapintás iránti preferencia milyen közvetítő szerepet játszik a fogyasztók neme, a vásárolt termék típusa és a csatornaválasztás között. A termék megtapintásának több célja lehet. A funkcionális tapintás lehetővé teszi a vizuálisan nem megfigyelhető termékjellemzők (pl. puhaság, alak, súly) értékelését a konkrét vásárlási döntés meghozatalakor. Másrészt a termékek megérintése konkrét vásárlási cél nélkül is élményt, örömöt jelenthet a fogyasztó számára, amelyet autotelikus tapintásnak nevezünk. A kutatási kérdés megválaszolására egyetemi hallgatók körében került sor az adatgyűjtésre. Az összefüggéseket kovarianciaalapú, strukturális egyenletek modelljével (SEM) tesztelte a szerző. A kutatási eredmények alapján az autotelikus tapintás fontossága mediálja a fogyasztó nem és a funkcionális tapintás kapcsolatát. A női vásárlók hajlamosabbak konkrét vásárlási cél nélkül, pusztán az érzékszervi élmény miatt megtapintani a terméket, amely erősíti a funkcionális tapintás iránti preferenciájukat is. Ezenkívül az autotelikus tapintás közvetve befolyásolja a funkcionális tapintás fontosságának és a csatornaválasztásnak a kapcsolatát. Minél inkább jellemző a fogyasztóra az autotelikus tapintás, annál fontosabb lesz számára a vásárláshoz kapcsolódó, funkcionális tapintás, amely viszont csökkenti az online csatorna választásának valószínűségét.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | tapintás, nem, terméktípus, csatornaválasztás, mediáció |
Divisions: | Faculty of Business Administration > Institute of Marketing and Media > Department of Marketing |
Subjects: | Marketing |
DOI: | https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.01.07 |
ID Code: | 3875 |
Deposited By: | Ádám Hoffmann |
Deposited On: | 22 Jan 2019 16:23 |
Last Modified: | 11 Nov 2021 11:06 |
Repository Staff Only: item control page