Corvinus
Corvinus

A meritokrácia vállalatokon belüli megvalósulásának kérdései egy kvalitatív kutatás tükrében

Dunavölgyi, Mária (2019) A meritokrácia vállalatokon belüli megvalósulásának kérdései egy kvalitatív kutatás tükrében. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 50 (4). pp. 63-76. DOI https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.04.07

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Abstract

Számos kutató azt várta, hogy a meritokrácia, azaz az érdemek alapján történő érvényesülés elve a vállalatokon belüli fog először megvalósulni a globalizálódó verseny körülményei között. Azt várták, hogy a növekvő hatékonysági követelmények következtében a tehetség és rátermettség szerepe erősödik a nemi és etnikai csoportokhoz tartozás vagy a kapcsolati hálókon belüli pozíció torzító hatásával szemben. Ez azonban sok esetben nem így történt. Ezt mutatja például az egyik statisztikai adatok által jól dokumentált terület, a nők alacsony részvétele a versenyszektor magánvállalatainak felső vezetésében. Ahol a részvételi arány növekedése tapasztalható, ott is olyan struktúrában valósul meg, ami sok esetben politikai célok formális és nem tartalmi teljesítésére utal. Férfi felső vezetőkkel folytatott interjúk során arra derült fény, hogy a női felsővezetői részvételt annak ellenére konstruálják, értelmezik különbözőképpen a döntéshozók, hogy valamennyien felelősnek érzik magukat cégük hatékony működéséért. Eltérő konstrukcióik jellemzőinek összegzése a hatékonyság és a meritokrácia mentén a görög mitológiából származó metaforák segítségével történik. A kutatás eredményei a háttérben ható tradíciók és tudattalan torzítások miatt a párbeszéd, a meggyőzés és a jó tapasztalatok megosztásának fontosságára hívja fel a figyelmet. A célok internalizálására még a meritokráciát támogató belső szabályok és kvóták mellett nagy szükség van, mert csak így valósulhat meg a vallott és követett értékek egysége.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:meritokrácia, leadership, nők a vezetésben, vezetéstudomány, kvalitatív kutatás
Subjects:Management, business policy, business strategy
DOI:https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.04.07
ID Code:4063
Deposited By: Ádám Hoffmann
Deposited On:11 Apr 2019 14:28
Last Modified:11 Apr 2019 14:28

Repository Staff Only: item control page