Corvinus
Corvinus

A technológiai fejlődés hatása a munkapiacon elvárt készségekre = Impact of technological development on skills expected in the labour market

Fazekas, Károly (2019) A technológiai fejlődés hatása a munkapiacon elvárt készségekre = Impact of technological development on skills expected in the labour market. Köz-gazdaság, 14 (4). pp. 23-33. DOI https://doi.org/10.14267/RETP2019.04.02

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
907kB

Official URL: https://doi.org/10.14267/RETP2019.04.02


Abstract

A technológiai fejlődése során nem csupán a gazdaság ágazati és foglalkozási szerkezete változik. Az egyes foglalkozásokon belül jelentős átalakulás megy végbe a munkafeladatok tartalmában aszerint, hogy azok elvégzése milyen készségeket kíván meg a munkavállalóktól. Az elmúlt években leggyorsabban a matematikai jártasságot és a nem kognitív készségeket egyaránt megkövetelő feladatokat tartalmazó álláshelyek aránya növekedett, és leginkább azon álláshelyek aránya csökkent, melyekben az elvégzendő feladatok jellemzően sem matematikai jártasságot, sem szociális készségeket nem igényeltek a munkavállalóktól. A cikk bemutatja a nem kognitív készségek definiálásának, mérésének nehézségeit. Bemutatjuk a nem kognitívkészségek hatásainak közgazdasági elemzésében elért eredményeket és összefoglaljuk a nem kognitív készségek felértékelődésének okait és munkapiaci következményeit. A tanulmány bemutatja a mesterséges intelligencia alkalmazásának lehetőségét a nem kognitív készségeket igénylő munkakörökben. A tanulmány befejező részében összefoglaljuk a nem kognitív készségek fejlesztésének, oktatásának lehetséges módszereit és azok hatását a fiatalok munkaerőpiaci helyzetére. = It is not only the sectoral and occupational structure of the economy that is changing as technology advances. Within each occupation, there is a significant shift in the content of the job assignments according to the skills that the employees need to complete them. In recent years, the share of jobs requiring both mathematical and non-cognitive skills has increased most rapidly, with the highest decline in jobs requiring typically neither mathematical nor social skills. This article presents the difficulty of defining and measuring non-cognitive skills. We present the results of the economic analysis of the effects of non-cognitive skills and summarize the reasons and the labor market consequences of the appreciation of non-cognitive skills. The study presents the possibility of using artificial intelligence in non-cognitive jobs. In the concluding section of the study we summarize the possible ways of developing and educating non-cognitive skills and their impact on the labour market situation of young people.

Item Type:Article
Subjects:Human resource management
Economic development
DOI:https://doi.org/10.14267/RETP2019.04.02
ID Code:5480
Deposited By: Veronika Vitéz
Deposited On:16 Apr 2020 09:52
Last Modified:16 Apr 2020 09:52

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics