Corvinus
Corvinus

Four pillars of cross-cultural management A systematic literature review = A kultúraközi menedzsment négy pillére Szakirodalmi áttekintés

Yousef, Katul ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7507-2226 (2020) Four pillars of cross-cultural management A systematic literature review = A kultúraközi menedzsment négy pillére Szakirodalmi áttekintés. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 51 (5). pp. 27-38. DOI https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.05.03

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
879kB

Abstract

In the 1960s, markets became global, firms became more international, and cross-border joint ventures increasingly provided firms with opportunities to rapidly expand geographical market participation. Culturally diverse settings, and the challenges linked to these, have become the focus of scholarly conversations. The importance of Cross-cultural management (CCM) significantly grew. The purpose of this paper is to review CCM-related studies and to map all the relevant areas. Summary is made of 95 sources consisting top-tier journals’ research papers and management scholars' texts in order to increase understanding in this underresearched field. From many interlinked disciplines, four major ones are identified and detailed in this paper: psychology, anthropology, international business and strategic management. Based on the analysis, the current understanding of CCM is discussed, and promising ways of further research are identified that can further advance the conversation on CCM. ------ A ’60-as évektől kezdődően egyre nagyobb a nyomás a szervezeteken, hogy nemzetközivé váljanak. A nemzetközi szervezeteknek terjeszkedésének köszönhetően egyre fontosabbá válik a kultúraközi menedzsment. Egyre szélesebb körben vitatott téma, a növekvő szakirodalomnak köszönhetően már nemcsak az üzleti világban, hanem az akadémiában is fontos szerepet kap. Az eddigi szakirodalmi áttekintések a kultúraközi menedzsmentnek egy adott részét emelték ki, a jelenlegi cikkben a fogalom egészének tanulmányozása a cél. 95 forrás feldolgozása történt meg annak érdekében, hogy körbejárható legyen a téma és az alapvető pillérek beazonosíthatók legyenek. A kutatás során nemcsak a szakirodalom összegzésére, hanem az egyes források egymáshoz való viszonyának értelmezésére, továbbá a történelem során bekövetkezett változások kiemelésére is sor került. A legrangosabb szakfolyóiratok és könyvek tanulmányozása során egyértelművé vált, hogy a jelenlegi értelmezés szerint négy alapvető pilléren áll a kultúraközi menedzsment: pszichológia, antropológia, nemezközi kereskedelem és stratégiai menedzsment. Jelenlegi cikk ezeket vizsgálja a kultúraközi menedzsment jobb értelmezése érdekében.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:cross-cultural management, strategic management, management studies, international business, international management, kultúraközi menedzsment, stratégiai menedzsment, menedzsmenttanulmányok, nemzetközi kereskedelem, vezetéstudomány
Subjects:Management, business policy, business strategy
DOI:https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.05.03
ID Code:5673
Deposited By: Ádám Hoffmann
Deposited On:13 May 2020 17:39
Last Modified:11 Oct 2021 09:31

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics