Corvinus
Corvinus

Kistermelői sikerek a COVID-19 járvány első hullámában: a személyesség szerepe az értékesítésben = Successful small-scale agricultural producers during the first wave of COVID-19 in Hungary: the role of private spaces in sales

Benedek, Zsófia, Balogh, Pál Géza, Baráth, Lajos, Fertő, Imre, Lajos, Veronika, Orbán, Éva, Szabó, G. Gábor and Nemes, Gusztáv (2020) Kistermelői sikerek a COVID-19 járvány első hullámában: a személyesség szerepe az értékesítésben = Successful small-scale agricultural producers during the first wave of COVID-19 in Hungary: the role of private spaces in sales. Statisztikai Szemle, 98 (12). pp. 1398-1415. DOI https://doi.org/10.20311/stat2020.12.hu1398

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
510kB

Official URL: https://doi.org/10.20311/stat2020.12.hu1398


Abstract

A tanulmány a koronavírus-járvány első hullámának hatását vizsgálja a magyar kistermelők értékesítéseire és marketingcsatorna-használatára. A szerzők a kapcsolatok jellege alapján az értékesítési csatornákat három típusba sorolják. A kijárási korlátozás alatt főleg a személytelen (online) csatornák működtek, vagy épp ellenkezőleg, a nagyon személyesek, amelyek keretében a kistermelők és a fogyasztók találkozására egyikük privát életterében (többnyire otthonában) került sor. Egy 136 kistermelővel végzett kérdőíves felmérés eredményei szerint a kistermelők 60 százaléka könyvelhetett el gazdasági veszteséget, míg 10 százalékuk növelte az eladásait. A sikeres kistermelők jellemzően a friss gyümölcs- és zöldségágazatban tevékenykedtek, értékesítési stratégiájukat gyorsan átalakították, és nyitottak voltak az online tér nyújtotta lehetőségekre. Több értékesítési csatorna párhuzamos használata, valamint a vásárlókkal kialakított kapcsolatok ápolása a járvány kitörése előtt növelte az eredményesség későbbi esélyét. = This study explores the impact of the first wave of the coronavirus pandemic on the sales and marketing strategies of Hungarian small-scale agricultural producers. The authors classify the marketing channels into three groups by the characteristics of producer-consumer relationships. When restrictions on movement came into force, mostly impersonal (online) and, on the contrary, those private channels could continue operation, which allowed the meeting of and transactions between producers and consumers in the private spaces (mostly homes) of one of the parties. Results of a questionnaire survey with 136 producers revealed that 60% of small-scale producers suffered some economic loss, while 10% was able to increase sales. Successful producers typically operated in the fresh fruit and vegetable sector; they were able to adapt their marketing strategies swiftly, and were open to possibilities offered by online tools and virtual spaces. Using multiple marketing channels and nurturing relationships with customers before the coronavirus outbreak increased the chances of success later, in the first wave of the pandemic.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:koronavírus, helyi élelmiszer, logit modellek = coronavirus, local food, logit models
Subjects:Commerce and tourism
Marketing
Projects:KRTK 2 000 412, NKFIH K-129097, ÚNKP-19-1
DOI:https://doi.org/10.20311/stat2020.12.hu1398
ID Code:6198
Deposited By: Veronika Vitéz
Deposited On:15 Dec 2020 17:58
Last Modified:15 Dec 2020 20:27

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics