Corvinus
Corvinus

Visszatérés a piachoz: fenntartható élelmiszer fogyasztás Budapesten

Kuslits, Béla and Kocsis, Tamás (2019) Visszatérés a piachoz: fenntartható élelmiszer fogyasztás Budapesten. Magyar Tudomány, 180 (6). pp. 884-893. DOI https://doi.org/10.1556/2065.180.2019.6.11

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
259kB

Official URL: https://doi.org/10.1556/2065.180.2019.6.11


Abstract

A fenntartható élelmiszer-termelés leggyakrabban két jellemző stratégia egyike mentén valósul meg: vagy egy külső szakértő fél minősíti az élelmiszert (címkézett termékek), vagy pedig az ellátási lánc rövidítésével (a piac lokalizálásával) a termelő és a fogyasztó közötti kommunikációt erősítik. Mindkét stratégia megtalálható Budapesten is. Kutatásunkban arra kerestük a választ, hogy milyen értékrendbeli különbségek figyelhetők meg a fenntartható és a konvencionális fogyasztási helyszínek vásárlói között, illetve hogy ezek a vásárlók hogyan ítélik meg a különböző élelmiszerek ár-érték arányát. Kérdőíves vizsgálatunk részletesen vizsgálta a fogyasztók attitűdjeit, amelyek meghatározzák, hogy hol és milyen termékeket vásárolnak. Eredményeink alapján a budapesti vásárlók öt jellemző csoportba sorolhatók, amelyek közül kettőt nevezhetünk kifejezetten a fenntartható élelmiszerek iránt elkötelezettnek. Ez az elköteleződés az esetek egy részében önérdekkövetésből ered, más esetekben a fogyasztók társadalmi vagy ökológiai felelősségvállalásból döntenek ezen termékek mellett. Annak ellenére, hogy vannak fogyasztók, akik elkötelezettek a fenntartható élelmiszerek mellett, az átlagos fogyasztó túl drágának ítéli ezeket a termékeket. Eredményeink lehetővé teszik olyan stratégiák kidolgozását, amelyek hatékonyan növelhetik a fenntartható élelmiszerek piaci részesedését.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:rövid ellátási lánc, fenntartható élelmiszer-termelés, élelmiszer-minőség, fogyasztói értékrend
Divisions:Faculty of Social Sciences > Institute of Economic Geography, Geoeconomy and Sustainable Development
Subjects:Commerce and tourism
Environmental economics
DOI:https://doi.org/10.1556/2065.180.2019.6.11
ID Code:6290
Deposited By: Ádám Hoffmann
Deposited On:05 Feb 2021 18:20
Last Modified:05 Feb 2021 18:20

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics