Corvinus
Corvinus

Hévízi nyugalom – életkori sztereotípiák a turizmusban = Tranquility in Hévíz – age-related stereotypes in tourism

Michalkó, Gábor, Kenesei, Zsófia, Kiss, Kornélia, Kolos, Krisztina, Kovács, Edina and Pinke-Sziva, Ivett (2020) Hévízi nyugalom – életkori sztereotípiák a turizmusban = Tranquility in Hévíz – age-related stereotypes in tourism. Turizmus Bulletin, 20 (4). pp. 15-27. DOI https://doi.org/10.14267/TURBULL.2020v20n5.2

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Official URL: https://doi.org/10.14267/TURBULL.2020v20n5.2


Abstract

A turizmussal összefüggő sztereotípiák, különösen azok életkori sajátosságainak feltárására a nemzetközi és a hazai kutatóműhelyek mindeddig kevesebb hangsúlyt helyeztek. A probléma elsősorban a fejlett társadalmakat sújtó idősödés miatt érdemel komolyabb figyelmet, mivel a turizmus egyrészt gerjesztője, másrészt feloldója az egymástól – részben a digitalizáció miatt – távolodó fiatal és idős korosztály sztereotípiaalkotási mechanizmusának. Annak érdekében, hogy megismerjük, mit gondolnak a magyarországi fiatalok az idősek utazásának legfontosabb célterületeiről és motivációiról, online kérdőíves felmérést végeztünk (n=600), mellyel párhuzamosan az időseket is megkérdeztük, ők hogyan látják a vizsgált problémakört (n=317). Az eredmény meglepetéssel szolgált, egyrészt a fiatalok és az idősek válaszai nagyon közel álltak egymáshoz, másrészt több évtizedes berögződéseket tükröztek. Az, hogy az idősek magyarországi utazásai a velük kapcsolatos hetero- és autosztereotípia alapján egyaránt a nyugalmat biztosító, gyógyturisztikai kínálattal rendelkező településekhez (kitüntetetten Hévízhez) kötődnek – a turizmus nemzetközi trendjeinek fényében –, feltétlenül a tárgyaltak átgondolására készteti a tervezésben, a fejlesztésben és a menedzsmentben érintett turisztikai szakembereket. = Both international and domestic research have so far placed little emphasis on tourismrelated stereotypes, and especially on exploring their age-specific characteristics. The topic, however, merits significantly more attention. This is due to the ageing of developed societies and to the fact that in tourism, which is both a stimulus and a solution, the young and old generations are – partly due to digitalization – moving farther apart from each other. In order to find out what the young in Hungary think about the important destinations and travel motivations of the elderly, we carried out an online questionnaire survey (n=600), and, at the same time, we asked the elderly how they perceived the issues examined (n=317). The results are surprising as, on the one hand, the responses of both young and old were quite similar, and, on the other hand, they reflected fixed mindsets established decades ago. The fact that the travels of the elderly in Hungary, based on both the hetero- and autostereotypes related to them, are connected to settlements with medical tourism facilities (especially Hévíz). In the light of international tourism trends, this should definitely make professionals involved in planning, development and management carefully consider what is discussed as a result of our research.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:turizmus, idősödés, generáció, sztereotípia, desztináció = tourism, ageing, generation, stereotype, destination
Subjects:Commerce and tourism
Sociology
DOI:https://doi.org/10.14267/TURBULL.2020v20n5.2
ID Code:6359
Deposited By: Veronika Vitéz
Deposited On:12 Mar 2021 15:43
Last Modified:12 Mar 2021 15:43

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics