Corvinus
Corvinus

Szállodahajó-turizmus a Dunán – trendek és termékfejlesztési lehetőségek = Cruise tourism on the Danube – trends and product development opportunities

Miskolczi, Márk and Jászberényi, Melinda ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7839-5036 (2021) Szállodahajó-turizmus a Dunán – trendek és termékfejlesztési lehetőségek = Cruise tourism on the Danube – trends and product development opportunities. Turizmus Bulletin, 21 (1). pp. 13-25. DOI https://doi.org/10.14267/TURBULL.2021v21n1.2

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
604kB

Official URL: https://doi.org/10.14267/TURBULL.2021v21n1.2


Abstract

Napjaink gyorsan változó fogyasztói trendjei folyamatos megújulásra ösztönzik a turizmuságazat szereplőit. A dunai szállodahajó-turizmus a szabadidős célú turisztikai utazások feltörekvő részterülete, ugyanakkor a hosszú távon is kiemelkedő gazdasági teljesítmény fenntartásához szükség van a termékkonstrukció időszakos megújítására. Jelen tanulmány a dunai szállodahajóturizmus alapismérveit, piaci (keresleti-kínálati) jellemzőit foglalja össze a témakörben publikált folyóiratcikkek elemzésén keresztül. Bemutatja továbbá a piacvezető vállalatok (Tauck, Avalon Waterways, Crystal Cruises, Uniworld River Cruises, Viking River Cruises, Scenic River Cruises) aktuális (2020-2022-re szóló) termékkínálatát. A kvalitatív kutatás során 326 utazási csomag áttekintésére került sor, mely rámutatott a kulturális turisztikai attrakciók termékkínálatban betöltött kiemelkedő szerepére. Az eredmények alátámasztják, hogy számos turisztikai termék (például: természeti vonzerők, egészség- és gyógyturizmus) hiányzik a jelenlegi termékkonstrukcióból, melyeknek a kínálatba történő beépítése elősegítheti a célcsoport bővítését, ami a recesszió utáni időszakban hozzájárulhat a dunai szállodahajózás gazdasági teljesítményének javulásához. = Tourism is shaped by rapidly changing consumer trends. Cruise tourism on the Danube is an emerging part of leisure tourism, but at the same time, to maintain outstanding economic performance in the long run, it is necessary to periodically renew the product portfolio. The following study summarizes the basic characteristics and market (supply-demand) features of Danube cruise tourism by a systematic literature review. The study presents the current (2020-2022) supply of market-leading companies (Tauck, Avalon Waterways, Crystal Cruises, Uniworld River Cruises, Viking River Cruises, Scenic River Cruises) by content analysis. Using qualitative research, 326 travel packages were reviewed, in which the dominant role of cultural tourist attractions was clear. The results confirm that many tourism products (e.g., natural attractions, medical tourism) are missing from the product range. Their addition could improve the economic performance of Danube cruise tourism in the post-recession period by expanding the target group.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:folyami szállodahajó-turizmus, szállodahajó-turizmus a Dunán, kulturális turizmus, szakirodalmi áttekintés, tartalomelemzés = river cruise tourism, Danube cruise tourism, cultural tourism, literature review, content analysis
Subjects:Commerce and tourism
DOI:https://doi.org/10.14267/TURBULL.2021v21n1.2
ID Code:6426
Deposited By: Veronika Vitéz
Deposited On:20 Apr 2021 15:02
Last Modified:26 Apr 2021 14:53

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics