References: | ABBRUZZO, A.–BRIDA, J.–SCUDERI, R. (2014): Determinants of individual tourist
expenditure as a network: Empirical findings from Uruguay Tourism Management.
43: 36–45. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.01.014
AGUILÓ, E.–ROSSELLÓ, J.–VILA, M. (2017): Length of stay and daily tourist expenditure: A
joint analysis Tourism Management Perspectives 21: 10–17.
https://doi.org/10.1016/j.tmp.2016.10.008
ALÉN, E.–DOMÍNGUEZ, T.–LOSADA, N. (2012): New opportunities for the tourism market
– Senior tourism and accessible tourism. In: KASIMOGLU, M. (ed): Visions for
global tourism industry – creating and sustaining competitive strategies pp. 139–166.,
InTech, Rijeka.
ALRAWADIEH, Z.–ALRAWADIEH, Z.–KOZAK, M. (2019): Exploring the impact of tourist
harassment on destination image, tourist expenditure, and destination loyalty
Tourism Management 73: 13–20.
https://doi.org/10.1016/j.tourman.2019.01.015
AMIR, S.–OSMAN, M.–BACHOK, S.–IBRAHIM, M. (2015): Understanding domestic and
international tourists’ expenditure pattern in Melaka, Malaysia: result of CHAID
analysis Procedia–Social and Behavioral Sciences 172: 390–397.
https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.386
BERNINI, C.–CRACOLICI, M. (2015): Demographic change, tourism expenditure and life
cycle behaviour Tourism Management 47: 191–205.
https://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.09.016
BRIDA, J.–SCUDERI, R. (2013): Determinants of tourist expenditure: A review of microeconometric models Tourism Management Perspectives 6: 28–40.
https://doi.org/10.1016/j.tmp.2012.10.006
DE CANTIS, S.–PARROCO, A.–FERRANTE, M.‒VACCINA, F. (2015): Unobserved tourism
Annals of Tourism Research 50: 1–18. https://doi.org/10.1016/j.annals.2014.10.002
EC (2014): Europe, the best destination for seniors. – Facilitating cooperation mechanisms to increase
senior tourists’ travels, within Europe and from third countries, in the low and medium seasons.
Draft report. European Commission, Brussel.
https://ec.europa.eu/docsroom/documents/5977/attachments/1/translations/
en/renditions/native (downloaded: 24 August 2019)
GICZI, J. (szerk.) (2017): Ezüstkor: korosodás és társadalom Konferenciakötet. KSH, Budapest.
GYULAVÁRI, T.–ÁSVÁNYI, K. (2019): Szeniorturizmus. In: IRIMIÁS, A.–JÁSZBERÉNYI, M.–
MICHALKÓ, G. (szerk.): A turisztikai termékek innovatív fejlesztése pp. 126–136.,
Akadémiai Kiadó, Budapest.
HCSO – HUNGARIAN CENTRAL STATISTICAL OFFICE (2009–2018): Dissemination database
http://statinfo.ksh.hu/Statinfo
HUNG, K.–LU, J. (2016): Active living in later life: An overview of aging studies in hospitality
and tourism journals International Journal of Hospitality Management 53: 133–144.
https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2015.10.008
HÜTTL, A.–PROBÁLD, Á. (2000): A szatellit számla szerepe a turizmus nemzetgazdasági
szerepének meghatározásában Turizmus Bulletin 4 (1) 8–13.
ILLÉS, S. (2008): Szubjektív vélekedések a sikeres öregedésről. In: GRÁBICS, Á. (szerk.): Aktív
időskor: tanulmánykötet a 2008. április 3-án megrendezett Aktív öregedés konferencia
előadásaiból pp. 70–79., Szociális és Munkaügyi Minisztérium, Központi
Statisztikai Hivatal, Budapest.
ILLÉS, S. (2013): Időskori nemzetközi migráció: magyar eset Tullius Kiadó, Budapest.
JANCSIK, A. (1999): Turisztikai bevételek és kiadások Magyarországon, valamint ezek várható
alakulása az Európai Unióhoz való csatlakozás után Turizmus Bulletin 3 (1): 10–18.
KERÉKGYÁRTÓ, GY-NÉ–SZABÓ, É. (2004): A nyugdíjasok és a fogyasztói árindex Statisztikai
Szemle 82 (1): 31–43.
KSH (2019): Helyzetkép a turizmus, vendéglátás ágazatról, 2018.
https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/jeltur/jeltur18.pdf
(downloaded: 10 September 2019)
KINCSES, Á.–TÓTH, G.–TÖMÖRI, M.–MICHALKÓ, G. (2016): Az átutazó turizmus
magyarországi sajátosságai, különös tekintettel a költésre Területi Statisztika 56 (4):
455–476. https://doi.org/10.15196/TS560404
KOLOS, K.–KENESEI, ZS.–KISS, K.–KOVÁCS, E.–MICHALKÓ, G.–PINKE-SZIVA, I. (2019):
Generációk közötti interakciók a turizmusban: a kor-alapú sztereotípia hatása. In:
CSAPÓ J.–GONDA, T.–RAFFAY, Z. (szerk.): Turizmus, fogyasztás, generációk. II.
Nemzetközi Turizmus Konferencia, Tanulmánykötet pp. 45–56., Pécsi
Tudományegyetem, Pécs.
KOVÁCS, G.–ACZÉL, P.–BOKOR, T. (2018): Magyar egyetemisták vélekedései az idősekről JelKép 3: 62–93. https://doi.org/10.20520/JEL-KEP.2018.3.63
KULCSÁR, J. L.–BROWN, D. (2017): Population ageing in Eastern Europe: Toward a coupled
micro-macro framework Regional Statistics 7 (1): 115–134.
https://doi.org/10.15196/RS07107
LEE, CH.–VAR, T.–BLAINE, T. (1996): Determinants of inbound tourist expenditures Annals
of Tourism Research 23 (3): 527–542.
https://doi.org/10.1016/0160-7383(95)00073-9
LI, F.–RYAN, CH. (2018): Souvenir shopping experiences: a case study of Chinese tourists in
North Korea Tourism Management 64: 142–153.
https://doi.org/10.1016/j.tourman.2017.08.006
LIN, V.–MAO, R.–SONG, H. (2015): Tourism expenditure patterns in China Annals of Tourism
Research 54: 100–117. https://doi.org/10.1016/j.annals.2015.07.001
MAHADEVAN, R.–FAN, S. (2020): The Nexus between Seniors’ Tourism Expenditure and
Well-being: Case Study of China Tourism Analysis 25 (1): 169–174.
https://doi.org/10.3727/108354220X15758301241620
MARROCU, E.–PACI, R.–ZARA, A. (2015): Micro-economic determinants of tourist
expenditure: a quantile regression approach Tourism Management 50: 13–30.
https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.01.006
MICHALKÓ, G.–KISS, K.–KOVÁCS, B. (2008): A szürke párduc útra kel: az időskorúak
utazásainak szerepe szubjektív jólétük tükrében. In: GRÁBICS, Á. (szerk.): Aktív
időskor: tanulmánykötet a 2008. április 3-án megrendezett Aktív öregedés konferencia
előadásaiból pp. 80–98., Szociális és Munkaügyi Minisztérium, Központi
Statisztikai Hivatal, Budapest.
MICHALKÓ, G.–RÁTZ, T.–TÓTH, G.–KINCSES, Á.–BENKŐ, B. (2011): Research on the
quality of life in the spa towns of Hungary Regional Statistics 1 (1): 64–79.
MOK, H. (1985): Tourist expenditures in Guangzhou, PR China Tourism Management 6 (4):
272–279. https://doi.org/10.1016/0261-5177(85)90003-2
MOK, C.–IVERSON, T. (2000): Expenditure-based segmentation: Taiwanese tourists to Guam
Tourism Management 21 (3): 299–305.
https://doi.org/10.1016/S0261-5177(99)00060-6
MONOSTORI, J.–GRESITS, G. (2018): Idősödés. In: MONOSTORI, J.–ŐRI, P.–SPÉDER, ZS.
(szerk.): Demográfiai Portré pp. 127–145., KSH Népességtudományi Kutatóintézet,
Budapest.
MULES, T. (1998): Decomposition of Australian tourist expenditure Tourism Management 19
(3): 267–271. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(98)00014-4
NEZDEI, CS. (2020): The prospects of regional market place developments in economic
geographical perspective Case study of Balaton Resort Area, Hungary Regional
Statistics 10 (2): 142–165. https://doi.org/10.15196/RS100206
NIKITINA, O.–VORONTSOVA, G. (2015): Aging Population and tourism: Socially determined
model of consumer behavior in the "senior tourism" segment Procedia – Social and
Behavioral Sciences 214 (5): 845–851.
https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.11.736
PATTERSON, I. (2017): Tourism and leisure behaviour in an ageing world CABI, Wallingford.
PATTERSON, I.–BALDERAS, A. (2020): Continuing and emerging trends of senior tourism: A
review of the literature Journal of Population Ageing 13: 385–399.
https://doi.org/10.1007/s12062-018-9228-4
PEREZ, E.–SAMPOL, C. (2000): Tourist expenditure for mass tourism markets Annals of
Tourism Research 27 (3): 624–637.
https://doi.org/10.1016/S0160-7383(99)00101-2
SEDGLEY, D.–PRITCHARD, A.–MORGAN, N. (2011): Tourism and ageing: a transformative
research agenda Annals of Tourism Research 38 (2): 422–436.
https://doi.org/10.1016/j.annals.2010.09.002
SHARMA, A.–WOODWARD, R.–GRILLINI, S. (2020): Unconditional quantile regression
analysis of UK inbound tourist expenditures Economics Letters 186: 108857.
https://doi.org/10.1016/j.econlet.2019.108857
SKURAS, D.–DIMARA, E.–PETROU, A. (2006): Rural tourism and visitors’ expenditures for
local food products Regional Studies 40 (7): 769–779.
https://doi.org/10.1080/00343400600660771
SOMOGYI, B.–MICHALKÓ, G. (2016): A regisztrált láthatatlanok: az időskorúak vasúti utazási
magatartásának vizsgálata Magyarországon Földrajzi Közlemények 140 (1): 41–54
SZELEWA, D. (2013) Demográfiai kihívások Európában. Az alapvető problémák áttekintése, különös
tekintettel Kelet-Közép-Európára Friedrich Ebert Stiftung, Warsaw.
http://www.fesbp.hu/common/pdf/demographic_challenges.pdf
(downloaded: 10 September 2019)
TÓTH, T.–TÓTH, G. (2020): A hazai turizmus néhány feltáratlan területe Turizmus Bulletin 20.
(Különszám): 53–63. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2020v20n4.5
TÖRŐCSIK, M. (2002): Szeniorok, mint célcsoport(ok) Marketing és menedzsment 36 (3): 40–48.
UNWTO (2019): Tourism highlights 2018 UNWTO, Madrid.
UZZOLI, A. (2016): Health inequalities regarding territorial differences in Hungary by
discussing life expectancy Regional Statistics 6 (1): 139–163.
https://doi.org/10.15196/RS06108
VARGHA, L. (2015): A társadalmi öregedés hagyományos és alternatív indikátorai Demográfia
58 (1): 57–78.
VOLO, S.–GIAMBALVO, O. (2008): Tourism statistics: methodological imperatives and
difficoulties – The case of residential tourism in Island communities Current Issues
in Tourism 11 (4): 369–380. https://doi.org/10.1080/13683500802140398
VUKONIC, B. (1986): Foreign tourist expenditures in Yugoslavia Annals of Tourism Research
13 (1): 59–78. https://doi.org/10.1016/0160-7383(86)90057-5
WARD, A. (2014): Segmenting the senior tourism market in Ireland based on travel
motivations Journal of Vacation Marketing 20 (3): 267–277.
https://doi.org/10.1177/1356766714525775
WILKINSON, J.–FERRARO, K. (2002): Thirty years of ageism research. In: NELSON, T. (ed.):
Ageism – Stereotyping and Prejudice against Older Persons pp. 339–358., MIT Press,
London.
XIANG, Z. (2018): From digitization to the age of acceleration: On information technology
and tourism Tourism Management Perspectives 25: 147–150.
https://doi.org/10.1016/j.tmp.2017.11.023
ZSARNÓCZKY, M. (2017): Developing senior tourism research Pannon Management Review
6 (3–4): 201–213.
|
---|