Corvinus
Corvinus

A kalandpark fiatal felnőtt látogatóinak tipizálása = Classifying young adult visitors to adventure parks

Boda, Eszter Judit, Bácsné Bába, Éva and Müller, Anetta (2022) A kalandpark fiatal felnőtt látogatóinak tipizálása = Classifying young adult visitors to adventure parks. Turizmus Bulletin, 22 (1). pp. 38-46. DOI 10.14267/TURBULL.2022v22n1.4

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
401kB

Official URL: https://doi.org/10.14267/TURBULL.2022v22n1.4


Abstract

A tematikus parkok iránti folyamatos keresletbővülés volt megfigyelhető egészen 2019-ig, mely csak a koronavírus-járvány miatt torpant meg, amikor is a járványügyi korlátozások a turizmus és a szabadidő-eltöltés területén is jelentkeztek. Vizsgálatunkban (N=828) a kalandparkot látogató fiatal felnőttek tipizálását helyeztük a fókuszba, amit a szabadidő-eltöltési szokásaik főbb jellemzőit feltáró faktorelemzés főkomponens módszerével dolgoztunk fel. A kutatás eredményeként a természetben aktívak és az élménykeresők csoportja bizonyult a kalandparkok által leginkább megcélozható szegmensnek, akik esetében a marketingkommunikációs üzenetek tartalmi elemeiben leginkább a természetre, az outdoor tevékenységekre, valamint a sportos kínálati elemekre vonatkozó üzeneteket kell megjeleníteni, kiegészítve az új típusú, extrém elemekkel, melyben a kihívás jellegét erősítve érhetjük el a kívánt hatást. = A steady increase in demand for theme parks was observed until 2019. This, was halted only by the coronavirus pandemic, when the consequent restrictions appeared in the field of tourism and leisure. In our study (N = 828), we focused on the classification of young adults visiting adventure parks, and we processed the data using the principal component method of factor analysis, which explores the main characteristics of their leisure habits. As a product of our research, the groups defined as “active in nature” and “experience seekers” proved to be the most targeted by adventure parks. For these the content elements of marketing communication should mostly consist of messages about nature, outdoor activities and sports opportunities, supplemented by new, more extreme features in which we can achieve the desired effect by strengthening the nature of the challenge.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:kalandpark, fogyasztó tipizálás, élménykeresés, természetben aktívak
Subjects:Commerce and tourism
DOI:10.14267/TURBULL.2022v22n1.4
ID Code:7384
Deposited By: Alexa Horváth
Deposited On:22 Apr 2022 08:33
Last Modified:22 Apr 2022 08:33

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics