Corvinus
Corvinus

Pánik próbája a mérés : Avagy önvezető technológiák elfogadásának valós idejű vizsgálata neurotudományi mérésekkel

Prónay, Szabolcs ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5405-5822, Lukovics, Miklós ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1765-4660, Kovács, Péter ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7376-8673, Majó-Petri, Zoltán ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5806-1872, Ujházi, Tamás ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6296-8071, Palatinus, Zsolt ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9758-6022 and Volosin, Márta ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5190-4294 (2022) Pánik próbája a mérés : Avagy önvezető technológiák elfogadásának valós idejű vizsgálata neurotudományi mérésekkel. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 53 (7). pp. 48-62. DOI https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.07.05

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
628kB

Official URL: https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.07.05


Abstract

Széles nemzetközi kutatói érdeklődés övezi az önvezető technológia fogyasztói elfogadásának vizsgálatát, melyet a kutatók jelentős része a közismert TAM és UTAUT modellek különböző generációira épített kérdőívekkel tár fel. A válaszadók jelentős többségének azonban általában nincs lehetősége kipróbálni semmilyen önvezető technológiát. E limitációra reagálva e pilot kutatás célja annak feltárása, hogy miképpen befolyásolja a technológia elfogadását az önvezető jármű kipróbálásának lehetősége, továbbá az annak során átélt biológiai folyamatok mérése mennyiben járulhat hozzá a technológiai elfogadás megértéséhez. A kutatás alanyai egy rövid próbaúton utasként kipróbáltak egy önvezető járművet, melynek során valós idejű elektroenkefalográfiás (EEG) és szemmozgáskövetéses méréseket végeztek rajtuk. A regressziós modell alapján magas magyarázó erőt (97%) értek el, ha a fiziológiai mérést és az UTAUT-2 modellt együttesen alkalmazták utólagos megkérdezéssel. Eredményeik arra utalnak, hogy érdemi különbségek lehetnek feltételezett (önbevallásos) reakciók és valós (biológiailag is mérhető) reakciók között önvezető járművek kipróbálása során. Az utóbbiak detektálásában fontos szerepe lehet a neurotudományos méréseknek. There is a broad international research interest in the study of consumer acceptance of self-driving technology. Most researchers use questionnaires based on different versions of TAM and UTAUT models to investigate this topic. However, the vast majority of respondents fill out the questionnaires, without any first-hand experience of self-driving technology. Addressing this limitation, the authors offered their participants a short test drive as passengers in a self-driving vehicle. In addition to the questionnaires, in the course of these trials they collected real-time electroencephalography (EEG) and eye movement data from each participant. A linear regression model revealed high explanatory power (97%), when physiological measurements were combined with a follow-up UTAUT-2 questionnaire. The results suggest that when surveys are combined with in real-time in-situ measurements, explanatory variables for technology adoption relate to experience and emotion. Neuroscientific measures may play an important role in detecting the latter.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:önvezető járművek, technológia elfogadás, használati szándék, neurotudomány, neuroökonómia
Subjects:Automatizálás, gépesítés
Psychology
DOI:https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.07.05
ID Code:7543
Deposited By: Alexa Horváth
Deposited On:27 Jul 2022 11:20
Last Modified:27 Jul 2022 11:20

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics