Corvinus
Corvinus

Tanári eredményesség és tanár–diák összepárosítás az általános iskolákban: Empirikus mintázatok három magyarországi tankerület adatai alapján

Hermann, Zoltán ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9805-9905 and Horváth, Hedvig (2022) Tanári eredményesség és tanár–diák összepárosítás az általános iskolákban: Empirikus mintázatok három magyarországi tankerület adatai alapján. Közgazdasági Szemle, 69 (11). pp. 1377-1406. DOI https://doi.org/10.18414/KSZ .2022.11.1377

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
408kB

Official URL: https://doi.org/10.18414/KSZ .2022.11.1377


Abstract

A tanulmány egy új, Magyarországon egyedülálló adatbázisra épít, amely három tankerület nyolcadikos diákjainak kompetenciaeredményeit köti össze matematika- és magyartanáraikkal. A kapcsolás révén tanári eredményességet mérő, úgynevezett hozzáadottérték-modelleket becsülünk, majd ezeket felhasználva vizsgáljuk a tanár–diák párosítás mintázatait, vagyis azt, hogy különböző társadalmi helyzetű tanulók egyenlő eséllyel férnek-e hozzá magas hozzáadott értékű pedagógusokhoz. Azt találjuk, hogy a három tankerületben a tanári hozzáadott érték nagysága összhangban áll a nemzetközi irodalomban találtakkal: az átlagosnál egy szórásegységnyivel eredményesebb tanár az általános iskola utolsó két évében körülbelül 0,2 szórásegységnyivel növeli átlagosan a tanulók kompetenciateszt-pontszámát. Összességében, illetve iskolák között nem találunk kapcsolatot a diákok társadalmi helyzete és az őket tanító pedagógusok eredményessége között, iskolán belül azonban az átlagosan jobb családi hátterű osztályt magasabb hozzáadott értékű tanár fogja tanítani matematikából. Ez az eredmény felhívja a figyelmet az iskolák tantárgyfelosztási gyakorlatának fontosságára, amellyel csekély mértékben ugyan, de valamelyest lehetne enyhíteni a minőségi oktatáshoz való hozzáférés egyenlőtlenségein.

Item Type:Article
JEL classification:I21 - Analysis of Education
I24 - Education and Inequality
Subjects:Education
Projects:K_17/K 124989
DOI:https://doi.org/10.18414/KSZ .2022.11.1377
ID Code:7708
Deposited By: Veronika Vitéz
Deposited On:14 Nov 2022 10:59
Last Modified:14 Nov 2022 10:59

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics