Győri, Zsuzsanna (2012) Első- és másodfajú etikai kudarcok (Type I and type II ethical errors). Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 43 (10). pp. 56-63. DOI 10.14267/VEZTUD.2012.10.05
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
130kB |
Abstract
A cikkben a szerző a piac és a kormányzat kudarcaiból kiindulva azonosítja a közjó elérését célzó harmadik rendszer, az etikai felelősség kudarcait. Statisztikai analógiát használva elsőfajú kudarcként azonosítja, mikor az etikát nem veszik figyelembe, pedig szükség van rá. Ugyanakkor másodfajú kudarcként kezeli az etika profitnövelést célzó használatát, mely megtéveszti az érintetteteket, így még szélesebb utat enged az opportunista üzleti tevékenységnek. Meglátása szerint a három rendszer egymást nemcsak kiegészíti, de kölcsönösen korrigálja is. Ez az elsőfajú kudarc esetében általánosabb, a másodfajú kudarc megoldásához azonban a gazdasági élet alapvetéseinek átfogalmazására, az önérdek és az egydimenziós teljesítményértékelés helyett egy új, holisztikusabb szemléletű közgazdaságra van szükség. _______ In the article the author identifies the errors of ethical responsibility. That is the third system to attain common good, but have similar failures like the other two: the hands of the market and the government. Using statistical analogy the author identifies Type I error when ethics are not considered but it should be (null hypothesis is rejected however it’s true). She treats the usage of ethics to extend profit as Type II error. This misleads the stakeholders and makes room for opportunistic behaviour in business (null hypothesis is accepted in turn it’s false). In her opinion the three systems: the hand of the market, the government and the ethical management not only amend but interdependently correct each other. In the case of Type I error it is more general. Nevertheless to solve the Type II error we have to redefine the core principles of business. We need a more holistic approach in economics instead of self-interest and one-dimensional interpretation of value.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | társadalmi felelősségvállalás, vállalati etika, kudarcok, CSR, business ethics |
Divisions: | Faculty of Business Administration > Institute for Environmental Science > Business Ethics Center |
Subjects: | Management, business policy, business strategy |
Projects: | TÁMOP-4.2.1.B-09/1/KMR-2010-0005 |
DOI: | 10.14267/VEZTUD.2012.10.05 |
ID Code: | 945 |
Deposited By: | Ádám Hoffmann |
Deposited On: | 16 Oct 2012 10:49 |
Last Modified: | 11 Oct 2021 13:02 |
Repository Staff Only: item control page