Corvinus
Corvinus

Versengő szempontok a magyarok élelmiszer és háztartási cikk fogyasztásában – Az árérzékenység és a környezettudatosság fontossága

Lányi, Beatrix ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9902-1439, Jakopánecz, Eszter ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5032-1115, Csóka, László ORCID: https://orcid.org/0009-0005-1255-198X and Neulinger, Ágnes ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6493-2761 (2024) Versengő szempontok a magyarok élelmiszer és háztartási cikk fogyasztásában – Az árérzékenység és a környezettudatosság fontossága. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 55 (1). pp. 27-38. DOI https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.01.03

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
546kB

Official URL: https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.01.03


Abstract

A magyar lakosság hagyományosan árérzékeny, miközben egyre fontosabb számára a környezetvédelem. Kérdés ugyanakkor, hogy ezek a szempontok egyszerre vagy egymástól függetlenül vannak-e jelen az élelmiszer és háztartási cikkekhez kapcsolódó fogyasztói döntésekben, valamint az is, hogy az árérzékenység és környezettudatosság mentén kialakíthatók-e fogyasztói szegmensek, és ha igen, akkor hogyan jellemezhetők és mennyiben térnek el egymástól. A szerzők kutatási projektjükben a témakörhöz kapcsolódó szakirodalom áttekintése után ezeket a kérdéseket válaszolják meg kvantitatív kutatásmódszertan segítségével, egy kiskereskedelmi lánc hűségprogramjában részt vevő fogyasztók mintáján. Elemzésük során főkomponens-elemzést hajtottak végre varimax rotációval, majd a kutatási céljaik vizsgálatához klaszterelemzést végeztek. Legfőbb eredményeik szerint a két jellemző együttes figyelembevétele szükségesnek látszik a fogyasztók szegmentálása során, miközben lényeges eredmény, hogy a környezettudatos fogyasztók csoportja kettős, azaz magában foglal egy árérzékeny és egy árakra nem érzékeny csoportot. Eszerint, a fenntarthatósággal foglalkozó tudományos kutatásokban és üzleti gyakorlatban érdemesnek tűnik elmozdulni a réspiac megközelítéstől a szélesebben vett zöldfogyasztás értelmezése felé.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:fenntarthatóság, környezettudatosság, árérzékenység, fogyasztói szegmentáció
Subjects:Environmental economics
Finance
DOI:https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.01.03
ID Code:9630
Deposited By: Alexa Horváth
Deposited On:15 Jan 2024 07:33
Last Modified:15 Jan 2024 07:33

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics