Bodon, György ORCID: https://orcid.org/0009-0002-0782-3168 and Neulinger, Ágnes ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6493-2761 (2024) A szurkolók sportklubhoz való kötődésének jelentősége a mérkőzéslátogatásra a hazai labdarúgás esetében. Marketing & Menedzsment, 58 (1). pp. 55-64. DOI 10.15170/MM.2024.58.01.06
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
726kB |
Official URL: https://doi.org/10.15170/MM.2024.58.01.06
Abstract
A TANULMÁNY CÉLJA A szurkolók csapathoz való kötődésének kialakítása és újabb szurkolók klubhoz vonzása egy fejlett sportgazdaságban elengedhetetlen. Magyarországon ez a téma évtizedes megoldatlan problémát jelent, miközben látványos beruházásokkal új stadionok épültek, amelyek kihasználtsága a hazai labdarúgó bajnoki mérkőzések esetében jelentős mértékben fejleszthető lenne. Kutatásunk a 2022-23-as szezonban az OTP Bank Liga magyar elsőosztályú labdarúgó bajnokságban szereplő Mol Fehérvár FC tekintetében vizsgálta a mérkőzéslátogatás és a szurkolók klubhoz való kötődése közötti kapcsolat jellemzőit és jelentőségét. Kutatásunkban vizsgáljuk a futballklub megítélését alakító tényezőket, a szurkolók pszichológiai kapcsolódását a klubhoz, és a mérkőzéslátogatási kedv és a klubhoz való kötődés közötti kapcsolatot. ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN A kutatási kérdés megválaszolására kvalitatív kutatás készült 26 mélyinterjú segítségével. Az interjúalanyok először három székesfehérvári mérkőzéshez kapcsolódóan kerültek felkérésre a kutatásban való közreműködésre, majd további alanyok megtalálása a szurkolói közösségben elhelyezett meghívások segítségével történt. LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK Eredményeink szerint a klub letért arról az útról, amit a szurkolók a tradíciója alapján elvárnak tőle, valamint hiányzik a szurkolók tisztelete és megbecsülése. Mindez megmagyarázhatja az alacsony nézőszám problémáját, hiszen a sport területén az érzelmi alapú kötődés meghatározó a lojalitás tekintetében. Továbbá az eredményeink azt is jelzik, hogy számos területen a klub indíthat el olyan változást, amely szurkolói kötődést hozhat magával. GYAKORLATI JAVASLATOK Jelen kutatás a vizsgált klub példáján keresztül rávilágít arra a helyzetre, hogy a magyar labdarúgás bajnoki rendszerében kialakult egy sajátos helyzet, amely megkérdőjelezi a szurkoló fontosságát, sőt a kutatási eredmények felvetik azt is, hogy a kluboknak szükségük van-e egyáltalán szurkolókra? Mindez felhívja a sportmarketinges szakma figyelmét a márkatulajdonosi felelősségre és a szurkolói kötődés kezelésének fontosságára. A kutatási eredmények azt is jelzik, hogy a szurkolói véleményekre épülő átfogó stratégiai tervezés segíthet a szurkolói kötődés probléma megoldásában.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Sportmarketing, labdarúgás ; Sportmarketing, futball ; Sportmarketing, foci; |
Divisions: | Corvinus Doctoral Schools |
Subjects: | Culture, sport Marketing |
DOI: | 10.15170/MM.2024.58.01.06 |
ID Code: | 10191 |
Deposited By: | MTMT SWORD |
Deposited On: | 16 Jul 2024 12:59 |
Last Modified: | 16 Jul 2024 12:59 |
Repository Staff Only: item control page