Csontos, Tamás Tibor (2024) A vállalkozók szerepe és a profit forrása: viták a 19. század fordulójának amerikai közgazdaságtanában. Köz-gazdaság, 19 (3). pp. 18-39. DOI https://doi.org/10.14267/RETP2024.03.03
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
153kB |
Official URL: https://doi.org/10.14267/RETP2024.03.03
Abstract
A 19. század fordulójának amerikai közgazdaságtana intenzíven kereste az arany középutat a szabályozatlan kapitalizmus és a totalitárius megoldások között. A jelenlegi közgazdaságtan sokat tanulhat a korabeli vitákból, hiszen a neoliberális megközelítés meggyengülésével hasonló kérdésekkel szembesül. A tanulmány célja bemutatni a 19. század végén az amerikai közgazdaságtanban folytatott vitákat a profit forrásáról és a vállalkozók szerepéről, új perspektívákat nyújtva a neoliberalizmus utáni vállalkozói elmélethez. A tanulmány elemzi Francis A. Walker, Richard T. Ely, Frederick B. Hawley és John Bates Clark politikai gazdaságtani műveit a profit forrásáról és a vállalkozók szerepéről. A tanulmány rávilágít, hogy ezek a művek, bár kevéssé ismertek, megalapozták a vállalkozás elméletének forradalmát, amelyet ma Joseph A. Schumpeter nevéhez kötünk. A tanulmány bemutatja, hogy ezek az elemzések hogyan utasították el a profitot minden formájában jogosnak tekintő laissez-faire közgazdaságtant, miközben a marxista kizsákmányolás elméletet is elvetették. A vizsgált munkákból egy olyan vállalkozói elmélet körvonalazódik, amelynek központi eleme a „lehetővé tevés”, ahol a profit forrása is jelentős szerepet kap, és ahol az állam aktív versenyszabályozása hozzájárulhat a vállalkozások vezetési és szervezési minőségének javításához.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | vállalkozó, profit, amerikai közgazdaságtan, vezetés és szervezés, kockázatvállalás |
JEL classification: | B15 - History of Economic Thought through 1925: Historical; Institutional; Evolutionary B19 - History of Economic Thought through 1925: Other L21 - Business Objectives of the Firm L26 - Entrepreneurship |
Subjects: | Management, business policy, business strategy |
DOI: | https://doi.org/10.14267/RETP2024.03.03 |
ID Code: | 10335 |
Deposited By: | Alexa Horváth |
Deposited On: | 19 Sep 2024 07:35 |
Last Modified: | 19 Sep 2024 07:35 |
Repository Staff Only: item control page