Rázga-Ilyés, Noémi (2024) A vállalkozások válságállóságát erősítő turisztikai innovációs folyamatok felmérő áttekintése különös tekintettel a vezetői döntéshozatal szervezeti környezetére és tényezőire. Marketing & Menedzsment, 58 (2). pp. 41-50. DOI 10.15170/MM.2024.58.02.04
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB |
Official URL: https://doi.org/10.15170/MM.2024.58.02.04
Abstract
A TANULMÁNY CÉLJA A turizmus az elmúlt negyedszázadban számos olyan, előre nem látott globális esemény formálta, amelyek hatásait a szakértők nehezen prognosztizálták, ugyanakkor a szektorban működő vállalkozások sikerét jelentősen befolyásolták. A terrortámadások, az egészségügyi válságok, a háborúba torkolló politikai konfliktusok és az azok által indukált gazdasági jelenségek – sok más ágazathoz hasonlóan – a turizmusban is középpontba helyezték az innováció mint a reziliencia egyik fő alkotóelemének szerepét. Jelen tanulmány célja azon annak feltérképezése, hogy melyek az innovációt támogató szervezeti tényezők a turizmusban, és melyek az innovációvezérelt döntéshozatal mechanizmusát befolyásoló tényezők a turisztikai vállalkozásokban. ALKALMAZOTT MÓDSZERTAN A szerző a kutatási kérdés megválaszolására a narratív szakirodalmi elemzést hívja segítségül, azon belül felmérő áttekintést (scoping review) végez angol nyelvű, nemzetközi folyóiratokban megjelent publikációk körében. A felmérő áttekintés célja egy terület és az ahhoz kapcsolódó főbb fogalmi keretek megismerése és feltérképezése. LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK A szisztematikus szakirodalomelemzés során feltárásra kerülnek azok a döntéshozatalt formáló tényezők, amelyek a turizmusinnovációt szolgálják. A tanulmány bemutatja a turizmusinnovációt katalizáló döntési mechanizmusok területén azonosított hiátusokat. A vizsgálat eredménye, hogy az innovációra egyre nagyobb szükség van a turisztikai ágazatban, mivel az a növekedést, a versenyképességet és a fenntarthatóságot mozdítja elő. Ebben a folyamatban a vezetői döntéshozatal kiemelt szerepet játszik a szervezeteken belül. A megalapozott vezetői döntéshozatal hozzájárul a szervezet teljesítményének javulásához, amely teret nyithat az innovációs folyamatoknak a turizmusban. GYAKORLATI JAVASLATOK A vizsgálat célja, hogy egy felmérő áttekintést nyújtson a vezető döntéseit befolyásoló tényezőkről a turisztikai innovációs folyamatokban. A szakirodalmi áttekintés rávilágít az vezetői döntéshozatal jelentőségére a turisztikai ágazatban. Másrészről szintén rámutat arra, hogy további kutatásokra és fejlesztésekre van szükség az innováció elméletének turizmusspecifikus szélesítése érdekében. A téma további kutatási területei lehetnek az innovációs kultúra előmozdítására irányuló stratégiák és legjobb gyakorlatok feltárására a turisztikai vállalkozások esetében.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | turizmus, innováció, döntéshozatal, válságállóság, szervezeti környezet |
Divisions: | Corvinus Doctoral Schools |
Subjects: | Commerce and tourism |
DOI: | 10.15170/MM.2024.58.02.04 |
ID Code: | 10453 |
Deposited By: | MTMT SWORD |
Deposited On: | 24 Oct 2024 10:04 |
Last Modified: | 24 Oct 2024 10:04 |
Repository Staff Only: item control page