Corvinus
Corvinus

A pénzügyi kultúra és fejlesztési lehetőségei a magyar és nemzetközi szakirodalom tükrében

Zentai, Péter and Molnárné Kovács, Judit (2024) A pénzügyi kultúra és fejlesztési lehetőségei a magyar és nemzetközi szakirodalom tükrében. Pénzügyi Szemle = Public Finance Quarterly, 70 (4). pp. 29-44. DOI https://doi.org/10.35551/PFQ_2024_4_2

[img] PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
123kB

Official URL: https://doi.org/10.35551/PFQ_2024_4_2


Abstract

A pénzügyi jóllét eléréséhez emelni kell a pénzügyi kultúra szintjét, ugyanakkor a pénzügyi kultúra értelmezése sem a nemzetközi szakirodalomban, sem pedig a magyar viszonylatban nem egységes. A magyar szakirodalomban az egyéni és a társadalmi szintű elkülönítése sem egyértelmű. Ennek megfelelően szakirodal-mi áttekintést végeztünk: angol nyelven a „financial literacy” kifejezést tartalmazó tanulmányokat dolgoztunk fel, magyar nyelven megvizsgáltuk, hogy mely kifejezé-sek terjedtek el a „financial literacy” megfelelőiként, és ezek mentén (pl. pénzügyi kultúra, pénzügyi műveltség, pénzügyi tudatosság) elemeztük a kapcsolódó szakiro-dalmat. A tanulmányunkban megalkotott elméleti modellben a pénzügyi kultúrát újszerűen konceptualizáljuk, és az egyéni szint megragadására a pénzügyi kulturált-ság fogalmának bevezetését ajánljuk. A magyar pénzügyi kultúra vonatkozásában a magas pénzügyi tudás gyakran alacsony pénzügyi viselkedéssel párosul. A hagyomá-nyos pénzügyi képzések mellett a pénzügyi viselkedés alakításában érdemes lehet a viselkedési közgazdaságtani eszközöknek is megfelelő teret hagyni, mivel ezek az eszközök közvetlenebb hatást gyakorolhatnak az emberek mindennapos pénzügyi viselkedésére.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:pénzügyi kultúra, pénzügyi képzés, nudge, pénzügyi jóllét
JEL classification:A13 - Relation of Economics to Social Values
D03 - Behavioral Microeconomics: Underlying Principles
D91 - Intertemporal Household Choice; Life Cycle Models and Saving
G41 - Behavioral Finance: Role and Effects of Psychological, Emotional, Social, and Cognitive Factors on Decision Making in Financial Markets
I22 - Educational Finance; Financial Aid
Subjects:Finance
DOI:https://doi.org/10.35551/PFQ_2024_4_2
ID Code:10849
Deposited By: Alexa Horváth
Deposited On:23 Jan 2025 13:53
Last Modified:23 Jan 2025 14:13

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics