Szabó, Ágnes ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9043-8193, Máté, Tünde
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4538-2076 and Havran, Zsolt
(2021)
A szabadidősport gazdasági szerepe Közép-Kelet-Európában.
Tér és Társadalom, 35
(2).
pp. 125-149.
DOI 10.17649/TET.35.2021.3293
![]() |
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
2MB |
Official URL: https://doi.org/10.17649/TET.35.2021.3293
Abstract
Tanulmányunk célja, hogy bemutassuk a szabadidősport gazdasági szerepét a közép-kelet-európai régióban, illetve Magyarországon. A 2010-es évek egyszerre jelentettek nagy lehetőséget és kihívást a szabadidősport területén működő szolgáltató vállalkozások, szervezetek számára. Az elméleti fejezetben rövid áttekintést adunk) a szabadidősport történelmi és társadalmi hátteréről Magyarországon és Közép-Kelet-Európában) a szabadidősport koncepcióiról, piacairól és a szabadidősporthoz kapcsolódó egyéni, társadalmi és vállalati értékteremtésről) a szabadidősport helyzetéről Magyarországon és Közép-Kelet-Európában, valamint a 4) regionális szabadidősport-kutatásokról. A régiós összehasonlítás során a 2010 és 2019 közötti időszakra vonatkozóan gyűjtöttünk nemzetközi adatokat nyolc volt szocialista országról, elsősorban a szabadidősport-fogyasztói, sportszerek, sportfelszerelések, sportruházat piacaihoz és a lakosság fizikai aktivitásához kapcsolódóan. Eredményeink szerint a néhány év alatt végbement gazdasági változások erősen hatottak a teljes szolgáltatási szektor, köztük a szabadidősport-szolgáltatások növekedésére. A szabadidősport-vállakozásoknak fel kell készülniük a növekvő keresletre, az állami döntéshozóknak pedig az erősödő társadalmi különbségek megakadályozására, hogy ne csak a magasabb jövedelemmel rendelkezők engedhessék meg maguknak a szabadidősport-szolgáltatások igénybevételét. Eredményeink szerint a lakosság fizikai aktivitása nem javult, sőt, azok száma, akik soha nem sportolnak, még emelkedett is a régióban, és ez a trend jelentős problémákat okozhat a társadalomban. A sportszergyártók száma és árbevétele, ahogy a sporteszközökre és sportszolgáltatásokra fordított költés is növekedett a régióban, ami azonban annyit jelent, hogy kevesebb ember költött nagyobb összeget sportolásra. Éppen ezért minden szektornak (üzleti, civil és állami) nagy szerepe van a szemléletformálásban, keresletélénkítésben.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Szabadidősport; Közép-Kelet-Európa; szabadidősport-fogyasztás; |
Divisions: | Faculty of Business Administration > Institute of Business Economics > Department of Business Studies |
Subjects: | Culture, sport |
DOI: | 10.17649/TET.35.2021.3293 |
ID Code: | 11048 |
Deposited By: | MTMT SWORD |
Deposited On: | 01 Apr 2025 08:12 |
Last Modified: | 01 Apr 2025 08:12 |
Repository Staff Only: item control page