Corvinus
Corvinus

Tudáshasználat és sikeresség- tudásteremtés és -használat a magyarországi borvidékeken (Knowledge-use and success – Knowledge-creation and use on the Hungarian wine-districts)

Tóth, József and Török, Áron (2013) Tudáshasználat és sikeresség- tudásteremtés és -használat a magyarországi borvidékeken (Knowledge-use and success – Knowledge-creation and use on the Hungarian wine-districts). Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 44 (3). pp. 16-26. DOI 10.14267/VEZTUD.2013.03.02

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
194kB

Abstract

A cikkben a magyarországi borágazatra vonatkozóan vizsgáljuk a tudáshasználat és sikeresség összefüggését. Magyarország az elmúlt évtizedben elmaradt a magasabb tudást megtestesítő prémium- és szuperprémium- borok irányába mutató világpiaci trendtől. Ennek hátterében vizsgálataink szerint a szőlő- és borágazatban elengedhetetlen és állandóan fejlődő tudás nem eléggé intenzív használata is meghúzódhat. Noha a tudás használata és terjedése ugyan jelentős tényező a különféle vállalkozások sokféleségének magyarázatában, de nem egyértelműen szignifikáns a többféle módon mért sikeresség alakításában. Ugyanakkor azt is megállapíthatjuk, hogy a magyar vállalkozások a tudás saját berken belüli gondozásával és adekvát felhasználásával piaci sikereket érhetnek el. _____ The paper examines the relationship between the use of specific knowledge and success among the Hungarian grape growers and wine makers. In the recent decade Hungary has been left behind by the world trends represented increasing share of premium and superpremium wines (which materialise higher knowledge) in export development. According to the authors’ survey there might be in behind the non-appropriate use and management of knowledge and skills which would be ‘condition sine qua non’ for wine making. However the use and spread of skills is a basic component in explaining the differences of variation among the companies, it is not unambiguous in formulating the business success measured in different indicators. At the same time the authors can conclude that the Hungarian wine enterprises – keeping the idea generation as well as its further development, elaboration and adequate use within the frame of the company – can achieve market success.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:tudáshasználat, innováció, sikeresség, borágazat
Divisions:Faculty of Business Administration > Institute for Environmental Science > Department of Agricultural Economics and Rural Development
Subjects:Knowledge economy, innovation
Agriculture
Projects:TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR-2010-0005, OTKA K 84327
DOI:10.14267/VEZTUD.2013.03.02
ID Code:1147
Deposited By: Ádám Hoffmann
Deposited On:12 Mar 2013 15:02
Last Modified:29 Nov 2021 08:44

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics