Bauer, András, Csepeti, Ádám, Gáti, Mirkó and Mitev, Ariel Zoltán (2012) A banki hitelfelvevők rejtett gazdaságból származó jövedelme: Marketing megközelítés és empirikus kísérlet a kockázatkezelés szolgálatában. In: Coopetition. Miskolci Egyetem Marketing Intézet, Miskolc, p. 20. . ISBN 978-963-661-995-4
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
128kB |
Abstract
A rejtett gazdaság kiemelkedő makrogazdasági problémának tekinthető a kelet-közép európai társadalmakban, a széles terjedelemben ingadozó kutatási eredmények Magyarországon a GDP 20- 25%-ára becsülik az informális szektor méretét. A nem megfigyelt gazdaságból származó jövedelmek ugyanakkor potenciális üzleti lehetőségként is értelmezhetők a visszafogott hitelkihelyezési magatartással jellemezhető pénzintézetek számára. Tanulmányunkban a banki kockázatmenedzsment gyakorlati működését – a hitelképesség becslésének nem konvencionális, fogyasztói magatartás alapú megközelítésével – szándékoztuk támogatni. 1) Proxy változókat azonosítottunk, amelyek valószínűsítik a banki ügyfelek rejtett gazdasági érintettségét 2) Felállítottunk egy „a priori” fontossági sorrendet e változók között, 3) Megbecsültük az ügyfelek informális kifizetéseinek mértékét. Célkitűzéseink realizálásához interdiszciplináris szakirodalmi forrásfeldolgozást, valamint primer szakértői mélyinterjúkat és személyes megkérdezést alkalmaztunk. Pilot study-nk tapasztalatai szerint a rejtett gazdasági érintettséget valószínűsítő változók közül kiemelkednek a rendszeres kifizetési kötelezettséget jelentő tételek aránya a háztartás rendelkezésére álló jövedelemben, továbbá az informális kifizetések mintegy 20-33%-al növelhetik meg az ügyfelek hitelképességi limitét.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | hidden economy, informal income, involvement, proxy variables, credibility rating |
JEL classification: | G21 - Banks; Depository Institutions; Micro Finance Institutions; Mortgages H26 - Tax Evasion M31 - Marketing |
Divisions: | Faculty of Business Administration > Institute of Marketing and Media > Department of Marketing Research and Consumer Behaviour |
Subjects: | Marketing Finance |
ID Code: | 1842 |
Deposited By: | MTMT SWORD |
Deposited On: | 30 Jan 2015 09:16 |
Last Modified: | 30 Jan 2015 09:16 |
Repository Staff Only: item control page