Bartha, Zoltán and Gubik, Andrea (2016) Az üzleti tudás hatása a visegrádi országok kis- és középvállalatainak nemzetköziesedésére. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 47 (8). pp. 15-25. DOI 10.14267/VEZTUD.2016.08.02
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
449kB |
Abstract
Köztudott, hogy a vállalatok nemzetköziesedése megfelelő üzleti tudás nélkül nem valósulhat meg. De az, hogy milyen jellegű tudásra van szükség, és ez hogyan szerezhető meg, már kevésbé egyértelmű. A szerzők célja, hogy azonosítsák a visegrádi országok kis- és középvállalatainak nemzetköziesedését leginkább befolyásoló tudáselemeket. Ehhez az üzleti tudás egy kétdimenziós modelljét használják fel, amely az alábbi két dimenzió mentén különíti el az egyes tudáselemeket: a tudás rejtett vagy kifejtett, illetve kódolt vagy kódolatlan volta. Az üzleti tudás e modellje azt állítja, hogy a kifejtett és kódolatlan tudás átadása ütközik a legkevesebb akadályba, míg a rejtett és kódolt tudás átadása-átvétele rendkívül nehéz. A modell öt tudáselemének és a nemzetköziesedés összefüggését egy olyan, a visegrádi országok vállalatai körében végzett kérdőíves felméréssel tesztelték, amelyre összesen 984 válasz érkezett kis- és középvállalatoktól. Megállapították, hogy a vállalatok által birtokolt tudás mértéke szignifikáns kapcsolatban áll a nemzetköziesedés folyamatával. Akár a nemzetközivé válásról szóló döntést, akár a nemzetköziesedés fokát és intenzitását nézzük, a rövid idő alatt nem átadható rejtett és kódolt tudáselemek bizonyultak a legfontosabbnak.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | üzleti tudás, vállalati nemzetköziesedés, visegrádi országok |
Subjects: | Management, business policy, business strategy |
DOI: | 10.14267/VEZTUD.2016.08.02 |
ID Code: | 2446 |
Deposited By: | Ádám Hoffmann |
Deposited On: | 19 Aug 2016 12:21 |
Last Modified: | 25 Nov 2021 09:38 |
Repository Staff Only: item control page