Bóna, Péter and Horváth, Csaba (2017) Feldolgozóipari vállalkozások működése a fenntarthatóság érdekében. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 48 (1). pp. 81-91. DOI 10.14267/VEZTUD.2017.01.08
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
540kB |
Abstract
A globalizáció hatására a vállalatok között a verseny sokkal élesebb, mint korábban Milyen eszközök segítségével tudnak a vállalatok a feldolgozóiparban sikereket elérni a 2008-ban bekövetkezett gazdasági válság után kialakult törékeny rendszerben? A tanulmány egy a teljes vállalati sikert vizsgáló kutatás fenntarthatóságra vonatkozó szegmensére összpontosít, mivel a fenntarthatóság sikerkomponens elsődlegessé vált a siker megállapításánál. Már nem elég csak a piaci szempontokra koncentrálni. Azt is figyelembe kell venni, hogy a vállalatoknak milyen a környezeti és társadalmi teljesítménye. A tanulmány célja annak feltárása, hogy a stratégiaimenedzsment-rendszer koncepciójának komponensei hogyan hatnak a kiemelkedő fenntarthatóságra. A kutatás a korábbi sikerkutatásokat alapul véve meghatározza a befolyásoló sikertényezőket és azok csoportjait faktorelemzéssel, továbbá lineáris regressziós modelleket felhasználva magyarázza a sikert, összpontosítva a fenntarthatóságra. A sikert leíró sikerkritériumok eszköze egy olyan balanced scorecard, amely – a gyakorlati kutatások közül elsőként – a fenntarthatósággal kiegészítve, öt nézőpont szerint vizsgál. A kapott eredmények azt mutatják, hogy a szervezetek elsősorban a stratégiai és strukturális eszközök használatával érnek el fenntarthatósági szempontból kiemelkedő eredményeket, és kevésbé származik előnyük a kulturális és vezetési tényezőkből. Továbbá az tapasztalható, hogy ma Magyarországon a feldolgozóiparban a fenntarthatóság elsősorban a vevők irányában kínál közvetlen módon értéket, ami indirekt módon segíti elő a pénzügyi sikerességet.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | balanced scorecard, fenntarthatóság, siker, sikertényezők |
Subjects: | Management, business policy, business strategy |
DOI: | 10.14267/VEZTUD.2017.01.08 |
ID Code: | 2641 |
Deposited By: | Ádám Hoffmann |
Deposited On: | 31 Jan 2017 08:31 |
Last Modified: | 22 Nov 2021 08:58 |
Repository Staff Only: item control page