Berezvai, Zombor (2018) A kiskereskedelmi szabályozás hatása a fogyasztói árakra = The impact of retail regulation on consumer prices. In: A hatékony marketing: EMOK 2018 Nemzetközi Tudományos Konferencia konferenciakötete. Selye János Egyetem, Komárom, pp. 563-574. . ISBN 978-80-8122-236-8
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
679kB |
Official URL: https://emok.hu/emok2018/konferenciakotet
Abstract
Kutatásunk célja a kötelező vasárnapi zárva tartás és a nagy alapterületű üzletek nyitását korlátozó szabályozás („plázastop”-törvény) hatásainak elemzése a fogyasztói árakra. Vizsgálatunk során 17 konkrét termék országos fogyasztói átlagárát elemeztük 2006 és 2017 közötti havi adatokon FGLS panel regresszió segítségével. Eredményeink alapján a kötelező vasárnapi zárva tartásnak nem volt szignifikáns hatása a fogyasztói árakra a szabályozás egy éve alatt. Ezzel szemben a modern üzletformák és nemzetközi üzletláncok (kiemelten az Aldi) terjeszkedése szignifikánsan csökkentette a fogyasztói árakat. Ezek alapján az új üzletek nyitását korlátozó szabályozás káros volt a fogyasztókra nézve, hiszen magasabb fogyasztói árakat eredményezett. Eredményeink összhangban vannak hasonló nemzetközi kutatások eredményeivel. --- This paper studies the impact of Sunday trade regulation and barriers to entry in retailing on consumer prices in Hungary. We analyzed the monthly price movements of 17 food items on the period 2006-2017 using FGLS panel regression. Our results indicate that the regulation and later deregulation of Sunday trading did not have any significant effect on consumer prices. On the contrary, the spread of the modern store formats and international retail chains (especially Aldi) significantly reduced prices. Based on this result, the entry barriers in retail had an unfavorable effect on consumers materializing in higher prices. Results are in line with prior international literature.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | kiskereskedelem, nyitva tartási idő, szabályozás |
Subjects: | Commerce and tourism Marketing |
ID Code: | 3663 |
Deposited By: | Veronika Vitéz |
Deposited On: | 07 Sep 2018 08:06 |
Last Modified: | 11 Sep 2018 09:18 |
Repository Staff Only: item control page