Ócsai, András (2018) A vállalkozások ökológiai tudatossága. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 49 (9). pp. 2-19. DOI https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.09.01
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
623kB |
Abstract
Mindannyian tapasztaljuk, hogy az antropocén korában az emberiség az egész bolygónkra kiterjedő, egyre súlyosbodó ökológiai válságban él. Ezért túlnyomó részt a mainstream üzleti modell tekinthető felelősnek. A mai társadalmi-gazdasági rendszer természeti környezet helyreállítását előtérbe helyező átalakítása elengedhetetlennek tűnik, amihez az etikai nézőpontok figyelembevételére, az ökológiai értékek tiszteletére és ökológiai tudatosságra van szükség. Az 1980-as évektől kezdve egyre növekvő érdeklődés mutatkozik az ökológiai tudatosság (ecological consciousness) iránt. A fogalmat az 1960-as évek végétől kezdve különböztetik meg a környezeti tudatosságtól (environmental consciousness) olyan környezetvédő aktivisták és filozófusok, akik úgy gondolták, hogy a hagyományos természetvédő mozgalmak túl szűken értelmezik a környezeti problémákat, technikai problémákká fokozzák le azokat, ezáltal nem képesek megérteni kiváltó okaikat. A környezeti problémák valójában a modernitás társadalmi és kulturális intézményeiben megtestesülő instrumentális racionalitás elkerülhetetlen következményei, ezért új racionalitásra épülő új társadalmi és kulturális intézmények nélkül a globális katasztrófa elkerülhetetlen. A nemzetközivel összehasonlítva a hazai szakirodalomban az ökológiai tudatosság és a vállalkozások ökológiai tudatosságának tárgyalása még kevéssé elterjedt. Ezt a hiányt hivatott enyhíteni ez az írás, amely a fogalom elméleti koncepcióit tekinti át általánosságban (többek között a mélyökológia, ökológiai közgazdaságtan, felelősségetika, spiritualitásalapú vezetés, integrál ökológia, buddhista közgazdaságtan) és a vállalkozásokra fókuszálva (például a vállalatok moralista modellje, fenntarthatóság által vezérelt, illetve természet által ihletett vállalkozások, „valóban fenntartható” üzleti modellek) egyaránt, valamint néhány kapcsolódó hazai tanulmány rövid összehasonlító elemzését adja.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | vállalkozások, ökológiai tudatosság, etika, felelősségvállalás, spiritualitás, business, ecological consciousness |
Subjects: | Ecology Management, business policy, business strategy |
DOI: | https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.09.01 |
ID Code: | 3664 |
Deposited By: | Ádám Hoffmann |
Deposited On: | 07 Sep 2018 10:25 |
Last Modified: | 15 Nov 2021 09:16 |
Repository Staff Only: item control page