Csontos, Réka Sára and Szabó, Zsolt Roland (2018) A versengés új színterei: platformok stratégiaimenedzsment-megközelítésből. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 49 (9). pp. 57-69. DOI https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.09.05
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
587kB |
Abstract
A platformosodás jelenségének vizsgálata feltörekvő kutatási terület, az olyan cégek sikerei nyomán, mint az Apple, Facebook vagy Google. Jelen cikk a témakörben írt nemzetközi szakirodalmakat gyűjti össze és elemzi, megvizsgálva a platform fogalmát stratégiai menedzsment, piacelmélet (IO) és technológiai menedzsment szempontjából. A stratégiai menedzsment nézőpontjából a platformok sikerességét alapvetően három tényező határozza meg (1) a hálózati hatás ereje, (2) a platform minősége és (3) a résztvevői. Szerzők, a sikertényezőket interakció-alapú, viselkedési, stratégiai és funkcionalista megközelítésekből is vizsgálva, három propozíciót fogalmaznak meg, melyeket empirikus kutatásokkal érdemes a későbbiekben tanulmányozni. Megállapították, hogy a platformok sikere az üzleti modell felépítésétől függ, hiszen a szabályozó mechanizmusokon keresztül a tulajdonos vállalat tudja kontrollálni, kik és hogyan szerepelhetnek, állíthatnak elő szolgáltatást a vevők részére a platformon. Végső soron az alkotók által generált tartalom az, ami közvetlenül befolyásolja a fogyasztóknak nyújtott minőséget.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | versenyképesség, megújulás, üzleti modell, technológiai menedzsment, piacelmélet |
Divisions: | Faculty of Business Administration > Institute of Management > Department of Strategic Management |
Subjects: | Knowledge economy, innovation Management, business policy, business strategy |
DOI: | https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.09.05 |
ID Code: | 3668 |
Deposited By: | Ádám Hoffmann |
Deposited On: | 07 Sep 2018 10:43 |
Last Modified: | 15 Nov 2021 09:11 |
Repository Staff Only: item control page