Buda, Gabriella, Pethes, Barbara, Karajánnisz, Manolisz and Lehota, József (2018) Magyarországi lakosok nyitottsága a megosztáson alapuló szolgáltatások iránt szocio-demográfiai tényezők mentén = Hungarian residents’ openness for sharing-based services along socio-demographic factors. In: A hatékony marketing: EMOK 2018 Nemzetközi Tudományos Konferencia konferenciakötete. Selye János Egyetem, Komárom, pp. 83-95. . ISBN 978-80-8122-236-8
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
673kB |
Official URL: https://emok.hu/emok2018/konferenciakotet
Abstract
A megosztáson alapuló közösségi szolgáltatások (sharing economy) az elmúlt években dinamikusan fejlődtek, egyre nagyobb teret nyernek bizonyos iparágakban. Az új jelenséget megközelíthetjük szociológiai szempontból, amely a fogyasztók változóban lévő viselkedésére hívja fel a figyelmet, közgazdasági szempontból, amely szerint versenyélénkítő hatása van az innovatív megoldásnak, és menedzsmenttudományi irányból, amely az új üzleti modellre hívja fel a figyelmet. Tanulmányunkban a fogyasztókat, illetve a potenciális fogyasztókat vizsgáltuk Magyarországon egy országos reprezentatív minta keretében. Eredményül azt kaptuk, hogy az emberek közel 40%-a nyitott valamely megosztáson alapuló szolgáltatás igénybevételére. Szocio-demográfiai szempontból a tanulók, ill. az aktív munkavállalók, a családosok, a fiatalabb generációk, a nagyvárosi, a magasabb iskolai végzettséggel rendelkező és a magasabb jövedelmi kategóriába tartozó emberek a nyitottabbak a szolgáltatás igénybevételére. Továbbá a válaszadók Internetes tevékenységei alapján négy faktort tudtunk létrehozni: szórakozás biztosító, komplex tartalom készítés, közösségi, és böngésző-e-mailező Internetes tevékenységek. Megállapítottuk, hogy mind a négy Internetes tevékenység jobban jellemző a nyitott csoportra. --- Sharing economy has been developing dinamically in recent years, gaining ground in certain industries. The new phenomenon can be approached in several ways: from sociological point of view, which draws attention to the changing behaviour of consumers, from economic point of view, which has a competitive incentive effect on the innovative solution and from management science point of view that draws attention to a new business model. In our study, consumers and potential consumers in Hungary were examined in a national representative sample. As a result, almost 40% of people are open to using a sharing-based service. From socio-demographic point of view students and active workers, people with minor child, younger generations, metropolitans, people with higher eduction and higher income are more open to using this sharing-based services. In addtion, four factors were identified based on respondents’ online activities: entertainment, complex content creation, community and webbrowsing-email activities.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | sharing economy, közösségi gazdálkodás, fogyasztói magatartás, szocio-demográfia |
Subjects: | Economic development Marketing Sociology |
Funders: | Magyar Telekom Nyrt. |
ID Code: | 3679 |
Deposited By: | Veronika Vitéz |
Deposited On: | 11 Sep 2018 10:11 |
Last Modified: | 11 Sep 2018 10:11 |
Repository Staff Only: item control page