Corvinus
Corvinus

A vállalati innováció dimenzióinak feltárása az értékesítő nézőpontjából ---- Exploring the dimensions of enterprise innovation from the salesman's perspective

Horváth, Daniella, Mitev, Ariel Zoltán and Korcsmáros, Enikő (2019) A vállalati innováció dimenzióinak feltárása az értékesítő nézőpontjából ---- Exploring the dimensions of enterprise innovation from the salesman's perspective. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 50 (10). pp. 26-38. DOI https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.10.03

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Abstract

Az elemzés során a szerzők kifejezett célja, hogy olvasóik figyelmét felhívják az értékesítő személyének és innovatív attitűdjének kiemelt jelentőségére az egyéni és a vállalati innovációban. A cikkben egy általános innovációelméleti felvezetést követően kitérnek annak szervezeti és személyes dimenzióira, majd a hangsúlyt a személyes értékesítő nézőpontjából történő elemzésre helyezik, bemutatják a kutatási eredményeket. Az elemzés bázisát értékesítők körében rögzített mélyinterjúk jelentik, a tanulmányt kvalitatív kutatási stratégiai megközelítés jellemzi. Az elemzést követően az eredmények alapján az a következtetés vonható le, hogy a személyes értékesítők innovációban betöltött szerepe indokolatlanul kevés. A vállalatok nem képesek jól kihasználni az értékesítők helyzetéből adódó lehetőségeket, nem, vagy rosszul pozicionálják az értékesítők helyét a szervezetben. A tanulmány kifejezett célja, hogy rávilágítson az értékesítőkben rejlő potenciálra, és így a vállalati belső emberi erőforrás innováció érdekében történő minél hatékonyabb alkalmazására. ------- The express goal of the article is to call the readers’ attention the special importance of the salesmen’s innovative attitude both the individual and the company level of innovation. The main aim of the research is to understand the phenomena of corporate and individual innovation from the salesmen’s point of view. After a quick overview of the general innovation theory (analyzing its organizational and personal dimensions), the article shows the results of the qualitative research. The analysis was based on in-depth interviews and the study is characterized by a qualitative research strategic approach. The results show us that the salesmen role in the innovation is relatively small. This can be the consequence of the uncertain role of the salesmen in the innovation process within the company. The firms are unable to take advantage of the salesmen’s potential. The article’s aim is to highlight the possible potential in the human resources, to use them in an effective way to become a more innovative company.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:innováció, személyes értékesítés, innovatív attitűd, értékesítő, innovation, personal selling, innovative attitude, salesman
Divisions:Faculty of Business Administration > Institute of Marketing and Media > Department of Marketing
Subjects:Knowledge economy, innovation
Marketing
DOI:https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.10.03
ID Code:4268
Deposited By: Ádám Hoffmann
Deposited On:17 Oct 2019 10:28
Last Modified:17 Oct 2019 15:27

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics