Balaton, Károly (2019) A stratégiai menedzsment fejlődési irányai az ezredfordulót követően = Directions of development of strategic management after the millennium. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 50 (12). pp. 90-98. DOI https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.12.08
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
743kB |
Abstract
Az elmúlt 15-20 évben a stratégiai menedzsment jelentős változásokon ment keresztül világszerte. Az új megközelítések a gazdasági, társadalmi, politikai és technológiai változásokra adott válaszokként értékelhetőek. A felgyorsult környezeti átalakulások időszakában elavultakká váltak a korábbi, szisztematikus tervezésre épülő megközelítések. Érthető ezért, hogy a gazdasági válság után új utakat kerestek a vállalatok, mind a viszonylag sikeresek, mind pedig a komoly túlélési problémákkal küzdő társaik. Radikálisan új nézetek jelentek meg, amelyeket indokolt kritikusan szemlélni. Az azonban bizonyosnak tekinthető, hogy a jövőben nem lehetnek sikeresek a vállalatok a korábban alkalmazott stratégiai megközelítésekkel. ----- During the last 15-20 years strategic management has experienced relevant changes worldwide. The new developments may be evalueted as responses to the economic, social, political and techological changes. In the period of accelerated environmental transformations the foremerly used approaches based on systematic planning have proved to be outdated. It is understandable that after the last economic crises enterprises have been searching for new pathways – both the successful ones and those having serious problems of survival. Radically new concepts have emerged which have to be view though a critical lens. It seems to be sure however that enterprised can not be successful by relying on the previously used strategic approaches.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | stratégiai menedzsment, hálózatelmélet, stratégia mint gyakorlat, strategic management, network theory, strategy-as-practice |
Subjects: | Management, business policy, business strategy |
DOI: | https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.12.08 |
ID Code: | 4343 |
Deposited By: | Ádám Hoffmann |
Deposited On: | 11 Dec 2019 19:47 |
Last Modified: | 11 Dec 2019 19:47 |
Repository Staff Only: item control page