András, Krisztina, Havran, Zsolt, Kajos, Attila, Kozma, Miklós, Máté, Tünde and Szabó, Ágnes (2019) A sportgazdaságtani kutatások nemzetközi és hazai fejlődése = The historical development of sport business research in Hungary and beyond. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 50 (12). pp. 136-148. DOI https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.12.12
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB | |
|
PDF (melléklet - a kutatásba vont cikkek teljes listája)
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
247kB |
Abstract
A tanulmány célja bemutatni a sportgazdaságtani terület elmúlt évtizedekben történő alakulását. A szakirodalmi összefoglalóban a szerzők ismertetik a nemzetközi szinten is fiatal tudományterület önállóvá válásának és fejlődésének nemzetközi és hazai vonatkozású mérföldköveit, valamint tisztázzák a fogalmi kérdéseket, különbözőségeket is. Szekunder kutatásuk során a 2003 és 2018 közötti hazai szakirodalmat tekintik át, tudományos cikkeken végeznek tartalomelemzést. Meghatározott szempontok szerint a magyarországi kiadású sporttudományi folyóiratok menedzsmentmegközelítésű, illetve a gazdálkodástudományi fókusszal rendelkező folyóiratok sportgazdasághoz kapcsolódó cikkeit dolgozzák fel. Megvizsgálják, hogy mely területek kaptak kevesebb figyelmet a hazai szakirodalomban a nemzetközihez képest. Külön figyelmet fordítanak a Chikán-i vállalat-gazdaságtani fogalomkörök használatára, azonosítására. Eredményeik hiánypótló módon megmutatják, mely folyóiratok, szerzők és sportgazdaságtani kutatási területek váltak meghatározóvá. ----- This paper aims to show the development of sport business research in Hungary over the last few decades. The authors’ literature review explains the milestones in the history of this relatively new research field, both in international and domestic aspects, and they clarify the key concepts and terms. In their secondary research they processed the academic journal articles of sport business published in Hungarian language journals between 2003 and 2018. Apart from journals of sport science, management and business journals published in Hungary were also selected to the sample. Differences between the importance of different topics domestically and in international field were identified. Special attention was made to the application of business concepts by Prof. Attila Chikán. Their results are filling a gap in literature, and reveal which journals, authors and sport business research fields gained importance in this period.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | sportgazdaságtan, sportmenedzsment, sporttudomány, tartalomelemzés, sport business, sport management, sport science, content analysis |
Divisions: | Faculty of Business Administration > Institute of Business Economics > Department of Business Studies |
Subjects: | Culture, sport |
DOI: | https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.12.12 |
ID Code: | 4347 |
Deposited By: | Ádám Hoffmann |
Deposited On: | 13 Dec 2019 18:24 |
Last Modified: | 18 Dec 2019 08:06 |
Repository Staff Only: item control page