Kerényi, Nóra and Török, Áron (2019) A termelői piacok fogyasztói – nemzetközi és hazai kitekintés = The consumers of the farmers’ markets – global and local outlook. Köz-gazdaság, 14 (4). pp. 103-117. DOI https://doi.org/10.14267/RETP2019.04.30
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB |
Official URL: https://doi.org/10.14267/RETP2019.04.30
Abstract
A termelői piacok a nemzetközi szakirodalom gyakran vizsgált területének számítanak, mint a rövid élelmiszer ellátási láncok egyik meghatározó értékesítési csatornái. Egy fejér megyei kis településen végzett felmérés eredményei szinte teljesen megegyeznek a nemzetközi trendekkel: ezeket a piacokat leginkább a jól képzett, felső-középosztályba tartozó, középkorú nők látogatják, elsősorban azért, mert szerintük az itt megvásárolható élelmiszerek frissebbek, környezetbarátabbak és egészségesebbek. A piacokon emellett a vásárlás hangulata kedélyes és a magasabb árak elfogadhatóak annak fényében, hogy ezzel a helyi gazdaságot támogatják. = Farmers’ markets are often investigated by the international literature, as important sales channel of short food supply chains. Based on a survey conducted in a small settlement of Fejér county, Hungary, we can conclude that the trends identified in the mainstream literature are also valid for this case: the typical consumers of farmers’ markets are the welleducated, middle aged women from upper-middle income class. They visit such markets because they consider these products fresher, more environmentally-friendly and healthier. Moreover, the jovial atmosphere of such markets also contributes to the acceptance of higher consumer prices, as they stimulate the local economy.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | Economic development Commerce and tourism Agriculture |
DOI: | https://doi.org/10.14267/RETP2019.04.30 |
ID Code: | 5494 |
Deposited By: | Veronika Vitéz |
Deposited On: | 16 Apr 2020 10:58 |
Last Modified: | 16 Apr 2020 10:58 |
Repository Staff Only: item control page