Kovács, Gábor ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2037-3985 (2020) A termékfejlesztésből eredő fogyasztói értéktöbblet mérése az aukciós ármeghatározás módszerével. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 51 (7-8). pp. 77-88. DOI https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.07-08.07
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
624kB |
Official URL: https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.07-08.07
Abstract
A viselkedési közgazdaságtan által képviselt kísérleti megközelítésmód az elmúlt évtizedben az árkutatás területén belül is egyre markánsabban van jelen, melynek egyik megnyilvánulása a kísérleti aukciós módszereknek a fogyasztói érték és a fizetési hajlandóság azonosítása, azok mérése során történő alkalmazása. Ez a megközelítésmód ugyanis lehetővé teszi – a vásárlási hajlandóságon alapuló módszerekhez képest – a fogyasztó preferenciáinak pontosabb és teljesebb leképezését. Az aukciós módszertan ez irányú tárgyalása a hazai szakirodalomban ugyanakkor eléggé hiányos, különös tekintettel a gyakorlati alkalmazási lehetőségek értékelésére. Ezt feloldandó, a tanulmányban − bemutatva az egyes vállalati értékmodelleket, azok kapcsolatát és a fogyasztói érték koncepciójából kiindulva – a szerző kísérletet tesz a vevőérték és a vállalati árképzés összefüggéseinek bemutatására. Az árkutatási módszereken belül elhelyezi és részletesen kifejti a kísérleti aukciós eljárások módszertani előnyeit és korlátait, bemutatva a legfontosabb aukciós mechanizmusokat. Primer adatok alapján, a Vickrey-féle aukciós mechanizmus segítségével illusztrálja és elemzi, a kísérleti aukciós módszertan hogyan használható a fizetési hajlandóság mérésére és egy adott termék fejlesztése során keletkező fogyasztói értéktöbblet azonosítására, kvantifikálására. A vizsgálat során bemutatja, hogy a felhasznált megfigyeléseket mintaként használva milyen statisztikai, elemzési eszköztár alkalmazható az eredmények megfelelő értelmezéséhez, a teljes vizsgálati sokaság vonatkozásában a gyakorlatban is implikálható következtetések levonásához. Külön tárgyalja a termékfejlesztésből eredő esetleges árbevétel-növekedés becslésének lehetőségeit és korlátait.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | vállalati érték, fogyasztói érték, kísérleti aukció, termékfejlesztés |
Subjects: | Management, business policy, business strategy |
Projects: | EFOP-3.6.1-16-2016-000 |
DOI: | https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.07-08.07 |
ID Code: | 5811 |
Deposited By: | Ádám Hoffmann |
Deposited On: | 10 Jul 2020 18:23 |
Last Modified: | 11 Oct 2021 09:24 |
Repository Staff Only: item control page