Kolos, Krisztina and Kövesdi, Júlia (2020) Az idősek turizmusban való részvétele Magyarországon: motivációk és turisztikai élmények vizsgálata = Participation by seniors in tourism in Hungary: an investigation into motivation and tourism experience. Turizmus Bulletin, 20 (1). pp. 25-34. DOI https://doi.org/10.14267/TURBULL.2020v20n1.3
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
386kB |
Official URL: https://doi.org/10.14267/TURBULL.2020v20n1.3
Abstract
Az idős fogyasztók teljes népességen belüli arányának növekedése kihívás elé állít számos iparágat. Ez alól a turizmus sem kivétel. Az idősek turizmusban való részvételének elősegítése a piaci lehetőségeken túlmenően tágabb kontextusban értelmezendő. Az aktív életmód összefüggésben áll a társadalmi jólléttel és az élettel való elégedettséggel. Kutatásunkban az idős korosztály utazási motivációit és élményeit vizsgáljuk, és arra keressük a választ, hogy az idősebb turisták milyen motivációs tényezők hatására utaznak leginkább, illetve milyen nehézségeket, kockázatokat észlelnek utazásaik során. Mélyinterjúink megerősítik azt a vélekedést, hogy az idősek összetett társadalmi csoportnak tekinthetők, és utazásaik során nemcsak anyagi, hanem sok más, érzelmi és intellektuális tényező is érvényesül, mint például a szocializáció, a tudásvágy vagy akár a nosztalgia. = The increase in the proportion of older people in the total population creates challenges for several industries. Tourism is no exception to this. Promoting participation by seniors in tourism should be considered in wider perspective than that of a market opportunity: an active lifestyle is related to social wellbeing and satisfaction with life. In our research we investigate motivation and tourism experience among the elderly. We focus on understanding the motivating factors, the difficulties and risks perceived by senior tourists during their travels. Our in-depth interviews confirm the belief that the elderly make up a heterogeneous social group, and their travels are affected, not only by financial, but also by various emotional and intellectual factors such as socialization, intellectual curiosity and nostalgia.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | utazási motivációk, idősek utazási magatartása, szenior turizmus = travel motivation, seniors’ travel behavior, senior tourism |
Subjects: | Commerce and tourism |
DOI: | https://doi.org/10.14267/TURBULL.2020v20n1.3 |
ID Code: | 5969 |
Deposited By: | Veronika Vitéz |
Deposited On: | 16 Oct 2020 13:24 |
Last Modified: | 16 Oct 2020 13:24 |
Repository Staff Only: item control page