Ágoston, Kolos (2004) A bizonytalanságnak és a vevőkör nagyságának együttes hatása az árakra (Investigating how the number of policies effect the optimum insurance premium). Szigma, 35 (3-4). pp. 143-157.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
674kB |
Abstract
Ebben a cikkben azzal foglalkozom, hogy a kockázat és a vevőkör nagysága együttesen hogyan hat a termék árára. Kétféle piacot hasonlítok össze: egy biztosítási piacot, és egy termékpiacot. A kétféle piac között az a legfontosabb különbség, hogy termékpiac esetében az eladó számára csak ott jelentkezik kockázat, hogy el tudja-e adni a terméket, míg biztosítási piac esetében az eladó a termék értékesítése után is szembesül kockázattal. A cikk során megmutatom, hogy a vevőkör növekedésének ellentétes hatása lehet a termék árára termék- illetve biztosítási piacok esetében. / === / An economic approach for modeling the insurance markets. The study focuses on the monopolistic market, where one insurance company sells a product with predetermined benefits for the customers. An outline of the company and the insureds' behavior with utility functions is given. The study investigates the problem of policy pricing in relation to the number of clients the company acquires. Analytic tools will be used to further clarify the points.
Item Type: | Article |
---|---|
Divisions: | Faculty of Economics > Department of Operations Research and Actuarial Sciences |
Subjects: | Mathematics, Econometrics |
ID Code: | 597 |
Deposited By: | Ádám Hoffmann |
Deposited On: | 05 Apr 2012 15:05 |
Last Modified: | 18 Oct 2021 10:45 |
Repository Staff Only: item control page