Kelemen-Erdős, Anikó and Mitev, Ariel Zoltán (2020) Eszképizmustól az ajánlásig – Élményfokozatok és hatásai a romkocsmákban = From Escapism To Recommendation – Experience Stages and Their Impact on Guests in Ruinpubs. Turizmus Bulletin, 20 (2). pp. 14-21. DOI https://doi.org/10.14267/TURBULL.2020v20n2.2
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
271kB |
Official URL: https://doi.org/10.14267/TURBULL.2020v20n2.2
Abstract
Az egyedülálló hazai turisztikai kínálat, kulturális élet meghatározó jelenségei a rom- és artkocsmák. Tanulmányunk az egyedi turisztikai attrakciót egy újabb perspektívából közelíti meg. Holisztikus élménymegközelítést alkalmazva az egyénre fókuszálunk. A turisztikai élmény fontos összetevője az egyéni elkötelezettség, átélés, mely kiválthat emlékezetes élményeket, így befolyásolva a szolgáltatás további fogyasztását. Egyéni szinten az eszképizmus egyfajta aktivitást, bevonódást jelent az élmény során. Ez az átélés vezethet egy mélyebb kapcsolathoz, mely egyéni átalakulást eredményezhet. A szolgáltató részéről megfogalmazódhat a kérdés, hogy az élmény mennyiben befolyásolja a fogyasztók elégedettségét és a szolgáltatás további ajánlását. A kutatás célja az élményfokozatok: az eszképizmus, a transzformáció és az emlékezetes élmények vizsgálata egyéni szinten. További cél az élményhatások, az elégedettség és az ajánlás összefüggéseinek elemzése. Eredményeinket tematikus turisztikai attrakciók és vendéglátóegységek menedzsmentjének ajánljuk. = ‘Ruin pubs’ and ‘Art pubs’ are both unique to and prominent in Hungarian cultural life and the tourism supply. Our study has an unusual perspective on these unique tourist attractions. Using a holistic experience approach, we focus on the individual. An important component of the tourism experience is individual engagement and involvement, as these can trigger memorable experiences, so stimulating further consumption of the service. At individual level ‘escapism’ refers to a type of activity and involvement during an experience. This experience could lead to a deeper relationship, which might bring about individual transformation. Service providers may question the extent to which an experience influences consumer satisfaction and further recommendation of the service. The aim of the study is, therefore, to examine the stages of such experience – escapism, transformation and memorable experience – at individual level. A further aim is to analyze the relationships among experience effects, satisfaction and recommendation. Our results have implications for thematic tourism attractions and catering management.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | eszképizmus, transzformáció, emlékezetes élmények, romkocsma = escapism, transformation, memorable experiences, ruin pub |
Subjects: | Commerce and tourism |
DOI: | https://doi.org/10.14267/TURBULL.2020v20n2.2 |
ID Code: | 5971 |
Deposited By: | Veronika Vitéz |
Deposited On: | 16 Oct 2020 13:36 |
Last Modified: | 16 Oct 2020 13:36 |
Repository Staff Only: item control page