Corvinus
Corvinus

Szimfonikus zenekari üzletimodell-innovációk, digitalizáció és "immunitás" a koronavírussal szemben = Symphony Orchestra Business Model Innovations, Digitization and ’Immunity’ to the Coronavirus

Szedmák, Borbála and Szabó, Zsolt Roland (2020) Szimfonikus zenekari üzletimodell-innovációk, digitalizáció és "immunitás" a koronavírussal szemben = Symphony Orchestra Business Model Innovations, Digitization and ’Immunity’ to the Coronavirus. Magyar Tudomány, 181 (6). pp. 817-826. DOI http://doi.org/10.1556/2065.181.2020.6.10

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
487kB

Official URL: http://doi.org/10.1556/2065.181.2020.6.10


Abstract

Egy szervezet működési modellje sem lehet örökérvényű: azt a mindenkori igényekhez, piaci, társadalmi és környezeti viszonyokhoz kell szabni. Az üzletimodell-innováció fontosságára a jelenlegi koronavírus is rámutat – lehetőséget ad, illetve egyúttal rá is kényszeríti a szervezeteket a már régóta aktuális változásra, valamint működésük alapvető újragondolására. A járvány a szimfonikus zenekarokat különösen nehéz helyzetbe hozta, ugyanis előadásaikat törölni kényszerültek, és a közönség elérésének módját is újra kell értelmezniük. Mindez üzletimodell-innovációval, illetve a digitalizáció által nyújtott lehetőségek kihasználásával lehetséges. Jelen cikk szerzői az üzletimodell-innováció fogalmának áttekintését követően olyan újszerű törekvéseket, kísérleteket, projekteket mutatnak be a szimfonikus zenei életet megvizsgálva, amelyek kiváló példát nyújtanak a fogyasztók számára nyújtott értékajánlat újradefiniálására és a 21. század fogyasztói elvárásaihoz való alkalmazkodásra. = The business model of an organization cannot be eternal: it has to be continuously adapted to the actual market demand, social, and environmental conditions. The importance of business model innovation is highlighted by the current coronavirus-situation – it both offers opportunities to the organizations and forces them to fundamentally change and rethink the actual way of working. The epidemic causes an extremely difficult situation for symphony orchestras as they have to cancel their performances and redefine how to reach their audiences. This can be achieved by business model innovation and by taking advantage of the opportunities offered by digitalisation. Authors – after briefly reviewing the concept of business model innovation – give an overview of some novel aspirations, attempts, projects selected from symphonic orchestral life which provide the reader with excellent examples of how the value proposition can be redefined and how the expectations of the 21st-century audience can be met.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:kultúramenedzsment, üzletimodell-innováció, szimfonikus zenekar, digitalizáció = culture management, business model innovation, symphony orchestra, digitalization
Subjects:Culture, sport
Management, business policy, business strategy
DOI:http://doi.org/10.1556/2065.181.2020.6.10
ID Code:6116
Deposited By: MTMT SWORD
Deposited On:30 Nov 2020 15:14
Last Modified:30 Nov 2020 15:14

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics