Regős, Gábor, Molnár, Dániel and Horváth, Diána (2019) Konjunktúrakutatás a makrogazdasági adatok fényében = An economic survey in view of macroeconomic data. Statisztikai Szemle, 97 (12). pp. 1154-1178. DOI https://doi.org/10.20311/stat2019.12.hu1154
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
534kB |
Official URL: https://doi.org/10.20311/stat2019.12.hu1154
Abstract
A tanulmány a Századvég 2015 szeptembere és 2018 májusa között zajlott lakossági, illetve vállalati konjunktúrakutatásának eredményeit mutatja be, összevetve azokat a makrogazdasági mutatók alakulásával. A lakossági kutatás eredményei szerint a vizsgált időszakban a háztartások gazdasági helyzetmegítélése trendszerűen javult. A konjunktúraindex egyes alindexei együtt mozogtak a makrostatisztikák kapcsolódó mutatóival. Mindössze az infláció indexe volt negatív – még a jegybank inflációs céljánál mérsékeltebb pénzromlás ellenére is. Szintén trendszerű javulás tapasztalható a vállalatvezetők konjunktúraérzete kapcsán. Az erre vonatkozó indikátorok is pozitív, az előbbieknél azonban kisebb mértékű korrelációt mutatnak a makrogazdasági statisztikákkal. A vállalatvezetők megítélése alapján leginkább az üzleti környezet kedvezőbbé válása segíthetné a konjunktúraérzet javulását, amely változó felmérése azért is fontos, mert erre vonatkozóan nem létezik statisztikai adat. = This paper presents the results of the consumer and business survey conducted between September 2015 and May 2018 by Századvég Group, comparing it with the macroeconomic data. According to the results of the residential survey, the perception of the economic situation improved continuously during the period under review. The sub-indices of the business cycle index moved in line with the related macroeconomic indicators. Only the index of inflation was negative – even though it was lower than the central bank’s target. One can see an improving trend in the CEOs’ economic sense, too. The relevant indicators also show correlation but to a lesser extent with the macroeconomic statistics. Based on the CEOs’ opinion, if the economic sense would be more favourable that would be the best way to improve the business environment. Surveying business environment is especially important, as no related statistical data exists.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | konjunktúrakutatás, indikátor, fogyasztói bizalom = business cycle analysis, indicator, consumer confidence |
Subjects: | Economic development General statistics |
DOI: | https://doi.org/10.20311/stat2019.12.hu1154 |
ID Code: | 6202 |
Deposited By: | Veronika Vitéz |
Deposited On: | 15 Dec 2020 19:40 |
Last Modified: | 15 Dec 2020 19:40 |
Repository Staff Only: item control page