Berezvai, Zombor, Agárdi, Irma and Szabolcsné Orosz, Judit (2019) A digitális innovációk hatása az élelmiszer-kiskereskedelmi vállalatok teljesítményére = The impact of digital innovations on grocery retail performance. Statisztikai Szemle, 97 (10). pp. 915-932. DOI https://doi.org/10.20311/stat2019.10.hu0915
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
488kB |
Official URL: https://doi.org/10.20311/stat2019.10.hu0915
Abstract
A tanulmány a digitális innovációk élelmiszer-kiskereskedelmi vállalatok teljesítményére gyakorolt hatását vizsgálja. A kiskereskedelmi szektort az elmúlt évtizedben jelentősen átformálta a digitalizáció, messze túlmutatva az online kereskedelem megjelenésén. Ennek ellenére a kiskereskedelmi digitális innovációkhoz köthető kutatások száma alacsony, és a szakirodalomban alig található olyan tanulmány, amely empirikusan elemzi a digitális innovációk vállalati teljesítményre gyakorolt hatását. A szerzők ezt a hiányt kívánják munkájukkal pótolni. Kutatásuk során egy paneladatbázist állítottak össze, amely 36 európai és észak-amerikai kiskereskedő 2007 és 2017 közötti digitális innovációs, vállalati teljesítményi és egyéb adatait tartalmazza. Dinamikus panelmodelljük eredményei alapján az élelmiszer-kiskereskedelmi vállalatok által megvalósított digitális innovációk száma szignifikánsan növeli a vállalati teljesítményt egy évvel a bevezetés után. Egy digitális innováció hatására 0,125 százalékponttal nő a vállalatok árrése, és ez az érték az innovációk számának növekedésével sem csökken (legalábbis viszonylag kevés innováció egyidejű bevezetése esetén). A hatás ugyanakkor csak átmeneti, négy évvel az innováció megvalósítása után teljesen eltűnik. = This paper addresses the impact which digital innovations in retailing have on firms’ performance. Over the past decade, the retail industry has been significantly transformed by digitalization, going far beyond the emergence of e-commerce. Nevertheless, digital retail innovation is still an under-researched area in academic publications. To analyse the causal effect of digital innovations on retail performance, a dynamic panel regression model is estimated based on digital innovation, firm performance and other company-related 2007–2017 data from various sources, for 36 European and US-based grocery retailers. The results indicate that digital innovations are having a one-year lagged positive effect on the profitability of retailers. An additional digital innovation improves EBITDA (earnings before interest, taxes, depreciation, and amortization) margin of retailers by 0.125 percentage points. This effect does not seem to be decreasing as the number of executed innovations increases (at least if the number of the innovations introduced concurrently is relatively small). However, the effect is temporary: after four years, it completely diminishes.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | digitalizáció, innováció, kiskereskedelem = digitalisation, innovation, retail |
Subjects: | Knowledge economy, innovation Commerce and tourism |
DOI: | https://doi.org/10.20311/stat2019.10.hu0915 |
ID Code: | 6203 |
Deposited By: | Veronika Vitéz |
Deposited On: | 15 Dec 2020 19:54 |
Last Modified: | 15 Dec 2020 19:54 |
Repository Staff Only: item control page