Kelemen, József (2021) E-kereskedelem: szállítási díjjal vagy anélkül? = E-commerce: with or without shipping fee? Köz-gazdaság, 16 (1). pp. 139-157. DOI https://doi.org/10.14267/RETP2021.01.12
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
901kB |
Official URL: https://doi.org/10.14267/RETP2021.01.12
Abstract
A tanulmány az ingyenes házhozszállítás és a szállítási díjjal való árazás stratégiáját vizsgálja. Egy termék vásárlásakor házhozszállítás esetén felmerül a kérdés, hogy a termék árában benne kell lennie a szállítási díjnak vagy a kettőt szét kell választani, és a termék ára mellett külön meg kell jelennie annak? A probléma elemzéséhez Kelemen [2017b] modelljét alkalmazzuk, amit kiegészítünk a szállítási díjat kifogásoló fogyasztókkal. Egy olyan modellbe helyezzük az elemzést, ami a térbeliséget mélyrehatóbban veszi figyelembe a piac méretén, a szállítási díjon és az utazási költségen keresztül. A szállítási díjjal való árazás magasabb profitot eredményez, azonban ehhez a piacot jól kell ismerni. This paper studies the free shipping and partitioned pricing strategy (product price with shipping fee). If a product is ordered for delivery, it is not straightforward that the price should consist of the shipping fee or the product price and shipping fee should be separated. We extend the model of Kelemen [2017b] with shipping charge skepticism. In this framework, we can investigate the spatial properties in more detail through the size of the market, the shipping fee and the transportation cost. As a result of that, the partitioned pricing ensures higher profit, but it requires the knowledge of key characteristics of the market.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | Commerce and tourism |
DOI: | https://doi.org/10.14267/RETP2021.01.12 |
ID Code: | 6345 |
Deposited By: | Alexa Horváth |
Deposited On: | 09 Mar 2021 14:34 |
Last Modified: | 09 Mar 2021 14:34 |
Repository Staff Only: item control page