Pinke-Sziva, Ivett ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8960-3833 and Keller, Krisztina ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4408-7940 (2021) Okos turizmus és okos rendezvények vizsgálata a Székesfehérvári Királyi Napok tükrében = Smart tourism and smart events reflected by the Székesfehérvár Royal Days. Turizmus Bulletin, 21 (2). pp. 34-42. DOI https://doi.org/10.14267/TURBULL.2021v21n2.4
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
337kB |
Official URL: https://doi.org/10.14267/TURBULL.2021v21n2.4
Abstract
A digitalizáció hatása a turisztikai iparágra elvitathatlan mind a keresleti, mind a kínálati oldalt tekintve. Jellemzően a szolgáltatások foglalása, az attrakciók interpretációja kerül az online és digitális megoldások középpontjába, ugyanakkor a rendezvények esetében mindezen megoldások éppúgy szerepet kaphatnak. Az is látható, hogy a nagyvárosok életében népszerűek az okos turisztikai applikációk, de vajon mi a helyzet a kisebb hazai városokkal, a vidéki desztinációkkal? Mindezen témák vizsgálata áll jelen cikkünk középpontjában, az alábbi kutatási kérdésben összegezve: Mit jelenthet az okos turizmus Székesfehérvár esetében, és hogyan jellemezhető az okos rendezvény iránti kereslet a Királyi Napok tekintetében? A kérdések vizsgálatához egyrészt 13 szolgáltatóval készítettünk kvalitatív szakértői mélyinterjút, másrészt keresleti oldali kutatást végeztünk a helyi Turisztikai Desztináció Menedzsment Szervezet (TDMSZ) segítségével, mely során kérdőíves megkérdezésünkre 414 értékelhető választ kaptunk a 2019. évi Királyi Napok látogatóinak köréből. = The impact of digitalisation on the tourism industry is indisputable on both the demand and the supply side. Typically, the booking of services and the interpretation of attractions have become the focus of online and digital solutions, but in the case of events, all of these solutions can play a role. It can also be seen that, in the life of larger cities, smart tourism applications are popular, but does this apply to smaller domestic cities and countryside destinations? The examination of all these topics is the focus of our present article, addressing the following research question: What can smart tourism mean in the case of Székesfehérvár and how can the demand for a smart event be characterized in terms of the Royal Days? To examine the questions, we conducted qualitative in-depth expert interviews with 13 key service providers, as well as demand-side research using a questionnaire with the help of the local Destination Management Organization (DMO), reaching 414 meaningful answers among visitors at the 2019 Royal Days.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | okos turizmus, okos rendezvény, Királyi Napok, Székesfehérvár, smart tourism, smart events, Royal Days |
Subjects: | Commerce and tourism |
DOI: | https://doi.org/10.14267/TURBULL.2021v21n2.4 |
ID Code: | 6720 |
Deposited By: | Veronika Vitéz |
Deposited On: | 29 Jul 2021 10:37 |
Last Modified: | 30 Jul 2021 07:15 |
Repository Staff Only: item control page