Michaletzky, Márton (2012) A piaci likviditás hatása a vállalatokra (The effect of market liquidity for companies). Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 43 (6). pp. 51-64. DOI 10.14267/VEZTUD.2012.06.05
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
524kB |
Abstract
A 2007-ben kezdődő pénzügyi eredetű világgazdasági válság nyilvánvalóvá tette a kapcsolatot a likviditás két fajtája, a finanszírozási és a piaci likviditás között. A cikk megismertet a piaci likviditással kapcsolatos olyan alapvető fogalmakkal, mint order flow, ajánlati könyv, piaci struktúrák, bemutatja a piaci likviditás dimenzióit, a likviditás néhány mutatószámát és a piaci likviditás stilizált tényeit. A banki likviditáskezelés rövid összefoglalásán túl bevezetést nyújt a portfóliók likviditáskockázat melletti értékelésébe, végezetül összefoglalja, hogy az alapvetően finanszírozási likviditási kockázatnak kitett nem pénzügyi vállalatok hogyan vehetik figyelembe döntéseik meghozatalakor a piaci likviditást. _____________________ The global financial crisis starting in 2007 has showed that the connection between market liquidity and funding liquidity is apparent. This paper introduces the basic notions regarding market liquidity such as order flow, order book, and market structures. The article also presents the various dimensions of market liquidity, several measures of liquidity and the stylized facts of market liquidity. Besides a short description of liquidity management of banks it briefly introduces portfolio valuation in the presence of liquidity risk. Finally, the paper gives insight to non-financial companies, fundamentally exposed to funding liquidity risk, on how to consider market liquidity in their decisions.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | piaci likviditás, portfóliókezelés, kockázatkezelés, market liquidity, liquidity management, liquidity risk |
Divisions: | Faculty of Business Administration > Institute of Finance and Accounting > Department of Finance |
Subjects: | Finance Management, business policy, business strategy |
DOI: | 10.14267/VEZTUD.2012.06.05 |
ID Code: | 677 |
Deposited By: | Ádám Hoffmann |
Deposited On: | 14 Jun 2012 11:57 |
Last Modified: | 18 Feb 2021 13:40 |
Repository Staff Only: item control page