Kiss, Kornélia ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8475-7494, Hegedűs, Sára and Fekete, Réka (2021) „Maradj szépen otthon!” – Az X-, az Y- és a Z-generáció szabadidősport-fogyasztási szokásai a COVID-19 pandémia tükrében = "Keep calm and stay at home!" – Recreational sport consumer behaviour of Generations X, Y and Z in the light of the COVID-19 pandemic. Marketing & Menedzsment, 55 (4). pp. 51-60. DOI https://doi.org/10.15170/MM.2021.55.04.05
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
378kB |
Official URL: https://doi.org/10.15170/MM.2021.55.04.05
Abstract
A TANULMÁNY CÉLJA Noha a fejlett országokban a szabadidő mennyisége folyamatosan nő, a társadalom jelentős része nem használja megfelelően szabadidejét: főként passzív szabadidős tevékenységeket végez és idejének csekély részét fordítja aktív rekreációra. A 2019-ben megjelent, a világ minden szegletének életet felforgató koronavírus ezt a jelenséget felerősítette, a pandémia miatt bevezetett korlátozások a szabadidő-eltöltés egyes formáit jelentősen befolyásolták, másokat – köztük az utazásokat – egyenesen ellehetetlenítettek. Tanulmányunk célja a szabadidősport-fogyasztási szokások változásának vizsgálata a pandémia tükrében az X-, az Y- és a Z-generáció vonatkozásában. ALALKALMAZOTT MÓDSZERTAN Az aktív szabadidősport-fogyasztói magatartást, a sportfogyasztási szokásokat, az online és offline sportélmény-fogyasztást, illetve a sportmotivációt körüljáró kutatási kérdéseink megválaszolásához kvalitatív kutatást – ezen belül a mélyinterjú módszerét – alkalmaztuk. LEGFONTOSABB EREDMÉNYEK Feltáró kutatásunk tanúsága alapján a koronavírus-járvány miatt bevezetett intézkedések az X-, az Y- és Z-generáció szabadidősport- és sportélmény fogyasztására egyaránt jelentős hatással voltak, új fogyasztási mintázatok jelentek meg. A sportszolgáltató egységek bezárása elsősorban a fiatalabb generációkat érintette, de összességében mindhárom generáció sportolási tevékenysége áthelyeződött otthoni és/vagy szabadtéri helyszínekre. Az online sportolási alternatívákat csupán a fiatalabb generációk „használják ki”, az X-generáció tagjai idegenkednek tőlük. A pandémia hatására főként a fiatalok kezdik átértékelni a sport egészségmegőrző funkcióját, növekvő egészségtudatosságuk a gyakoribb mozgásban és az egészséges életmódban ölt testet. GYAKORLATI JAVASLATOK A világjárvány hatásárára kialakuló, a szabadidősport-fogyasztási szokásokban bekövetkező változások generáció-fókuszú vizsgálata új eredményekkel gazdagítja a szakirodalmat. Eredményeinket alapul véve a szabadidő- és turizmus ágazatban érintett szervezetek olyan döntéseket hozhatnak, amelyek során a generációk mentén képzett fogyasztói szegmensek jellemzőit figyelembe veszik. A COVID-19 járvány következtében kialakuló sportfogyasztási szokásváltozásokról szóló eredmények szintén hasznos implikációt jelenthetnek. Az életmódváltás előmozdításához, a fogyasztók megszólításához, az edukációs tartalmak kialakításához a különböző generációk sportfogyasztási szokásainak és sportmotivációjának ismerete jó alapot nyújthat. = THE AIMS OF THE PAPER Although the amount of leisure time in developed countries is constantly increasing, a significant part of society does not use its leisure time properly: it mainly engages in passive leisure activities and spends a small part of its time on active recreation. The COVID-19 pandemic, which fundamentally changed life in every corner of the world, has amplified this phenomenon, with restrictions imposed by the pandemic significantly affecting some forms of leisure, while making it impossible for others, including travel and tourism. The aim of our study is to examine the change in recreational sports consumption patterns in the light of the COVID-19 pandemic for Generations X, Y, and Z. METHODOLOGY We used qualitative research, namely in-depth interviews, to answer our research questions regarding active leisure sports consumer behaviour, sports consumption habits, online and offline sports experience and sports motivation. MOST IMPORTANT RESULTS Based on the evidence of our exploratory research, the restrictions introduced due to the coronavirus epidemic had a significant effect on the consumption of recreational sports and sports experiences of the X, Y and Z Generations, and new consumption patterns appeared. The closure of sports facilities has mainly hit the younger generations, but overall, the sports activities of all three Generations examined have been relocated to home and / or outdoor venues. Online sports alternatives were only “exploited” by the younger generations, members of Generation X were averse to them. As a result of the pandemic, mainly young people are beginning to re-evaluate the health-preserving function of sport, their growing health awareness is embodied primarily in more frequent exercise and a healthy lifestyle. RECOMMENDATIONS The generation-focused study of the changes in recreational sports consumption patterns, caused by the COVID-19 pandemic enriches the literature with new results. Based on our results, organizations involved in leisure and tourism can make decisions taking into account the characteristics of generation-based consumer segments. The results of changes in sports consumption patterns due to the COVID-19 epidemic may also be a useful implication. Knowledge of sports consumption patterns and sports motivation of different generations can provide a good basis for promoting lifestyle change, developing educational content and communicating to consumers.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | szabadidősport, sportfogyasztás, fogyasztói magatartás, generációk, leisure sports, sports consumption, consumer behaviour, generations |
Divisions: | Institute of Sustainable Development |
Subjects: | Culture, sport |
DOI: | https://doi.org/10.15170/MM.2021.55.04.05 |
ID Code: | 7618 |
Deposited By: | Veronika Vitéz |
Deposited On: | 16 Sep 2022 10:50 |
Last Modified: | 21 Sep 2022 13:06 |
Repository Staff Only: item control page