Debreceni, János and Fekete-Frojimovics, Zsófia (2021) A vendéglátás nemzetközi kutatási paradigmái a Covid19 árnyékában. Turizmus Bulletin, 21 (4). pp. 5-13. DOI https://doi.org/10.14267/TURBULL.2021v21n4.1
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
388kB |
Official URL: https://doi.org/10.14267/TURBULL.2021v21n4.1
Abstract
A koronavírus-járvány soha nem látott kihívás elé állította a turizmus-vendéglátás szereplőit világszerte. A válsághelyzettel való küzdelem a vállalkozások üzleti modelljének átalakítását, a vendégek kényszerű alkalmazkodását vonta maga után. A vendéglátásban tapasztalható jelenségekről számos cikk jelent meg a nemzetközi tudományos szakirodalomban. Jelen tanulmány célja egyrészt az aktuális ismeretelméleti megközelítések (vállalatelmélet, marketing, fogyasztói magatartás és szervezeti magatartás) rendszerezése, ami segíti a járvány vendéglátásra gyakorolt hatásának tudományos vizsgálatát, másrészt egy, a vendéglátó mikro- és kisvállalkozásokra irányuló kutatási keretmunka bemutatása olyan változók bevonásával, mint a tervezett és alkalmazkodó reziliencia, a pénzügyi teljesítmény, a fenntartható turizmusfejlődés és az állami segítségnyújtással való elégedettség. = The coronavirus pandemic has caused an unprecedented challenge to tourism and hospitality operators worldwide. Coping with the crisis led to the transformation of the enterprises’ business models and to mandatory adaptation by guests. A number of studies of the restaurant industry have been published in the international scientific literature. The aim of the present study is, on the one hand, to systematize the epistemological approaches (corporate theories, marketing, consumer behavior, and organizational behavior) emerging in the latest literature, thus helping to examine the impact of the pandemic on hospitality. On the other hand, it offers the interpretation of a research framework for hospitality SMEs, including variables such as planned and adaptive resilience, financial performance, sustainable tourism development and satisfaction with state aid.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | vendéglátás, reziliencia, válságmenedzsment, fenntarthatóság, hospitality, resilience, crisis management, sustainability |
Subjects: | Commerce and tourism |
DOI: | https://doi.org/10.14267/TURBULL.2021v21n4.1 |
ID Code: | 7754 |
Deposited By: | MTMT SWORD |
Deposited On: | 02 Dec 2022 12:52 |
Last Modified: | 02 Dec 2022 12:52 |
Repository Staff Only: item control page