Kemény, Ildikó ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6738-8252, Kun, Zsuzsanna ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2323-6174, Simon, Judit ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0409-7471, Kulhavi, Nikoletta Márta ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9656-2232 and Henseler, Jörg ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9736-3048 (2023) Új lendület a PLS-SEM alkalmazásában az üzleti kutatások terén : Avagy hazai helyzetkép, szószedet és a módszertani korlátok feloldása. Vezetéstudomány - Budapest Management Review, 54 (1). pp. 2-13. DOI https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.01.01
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
856kB |
Official URL: https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.01.01
Abstract
A strukturális egyenletek módszere (SEM) népszerű többváltozós elemzési eszköz a marketingkutatások területén, mivel látens változók és a közöttük lévő kapcsolatok feltárását teszi lehetővé. A módszer két fő iránya a varianciaalapú (PLS) és a kovarianciaalapú (CB) megközelítés mostanra egyenrangú elemzési módszerek a nemzetközi publikációkban, köszönhetően a PLS-SEM utóbbi évekbeli fejlesztésének. Jelen publikáció módszertani célja, hogy a PLS-SEM alkalmazásával kapcsolatos módszertani korlátokat feloldja, valamint a hazai elterjedést egységes magyar nyelvű fogalomkészlet megalkotásával segítse. A cikk második fele a 2016-2020 között megjelent, SEM-módszert alkalmazó hazai tudományos üzleti publikációkat vizsgálja. Elsőként a megjelent cikkek megoszlása és tematikája kapcsán kiderült, hogy a magasabb MTA-besorolású publikációk nagyobb arányban jelentetnek meg SEM-módszertannal dolgozó írásokat. Másodikként a választott SEM-módszertan és az alkalmazott elemző szoftver kapcsán fény derült arra, hogy több publikációban nem definiálták az alkalmazott eszközt. Harmadikként a kutatói hálózat ábrázolása megmutatta, hogy néhány tudományos közösség munkálkodik a SEM módszertanát alkalmazva.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | SEM, strukturális egyenletek modellezése, kutatói hálózat |
Subjects: | Marketing Mathematics, Econometrics |
DOI: | https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.01.01 |
ID Code: | 7878 |
Deposited By: | Alexa Horváth |
Deposited On: | 16 Jan 2023 10:26 |
Last Modified: | 16 Jan 2023 10:26 |
Repository Staff Only: item control page