Banyár, József ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7527-2789 and Turi, Petra (2019) A biztosítási fogyasztóvédelmi szemlélet evolúciója Magyarországon. Pénzügyi Szemle/Public Finance Quarterly, 64 (2). pp. 191-209.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
253kB |
Abstract
A pénzügyi piacok fejlődése, a technika által lehetővé tett innovációk gyakran járnak újfajta veszélyekkel, problémákkal. A fogyasztók sokszor érzik úgy, hogy előnytelen szerződést kötöttek és az inkább csak a szolgáltatónak érte meg. Emiatt egyre fontosabbá válik a pénzügyi, s benne a biztosítási fogyasztóvédelem. Magyarország azok közé az országok közé tartozik, amelyek nem elégedtek meg a nemzetközi trendek, megoldások követésével, hanem önállóan, sokszor más országokat megelőzve vezettek be biztosítási és pénzügyi fogyasztóvédelmi megoldásokat. Meggyőződésünk ezért, hogy azok tanulmányozása más országoknak is érdekes lehet. Az egyes megoldásokat általában nem a tankönyvekből merítették a szabályozók, és nem is mindig törekedtek arra, hogy általános elméleti kontextusba helyezzék azokat. Utólagosan ugyanakkor azt látjuk, hogy a magyar biztosítási fogyasztóvédelmi megoldásoknak felfedhető egyfajta elvi, elméleti evolúciója. Ebben a cikkben ezt az evolúciót próbáljuk meg felfejteni a konkrét megoldások apropóján. Bár amit írunk, az utólagos konstrukció, mégis, a továbblépéshez nélkülözhetetlennek tartjuk ezt az elméleti reflexiót, illetve azt, hogy megpróbáljunk a magyar biztosítási fogyasztóvédelemnek egyfajta elméleti alapot adni, amelyhez az eddigi gyakorlati megoldások jó muníciót adnak. Ennek alapján próbáljuk felderíteni, hogy merre lehetne az eddigi jó alapokon továbblépni.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | pénzügyi fogyasztóvédelem, biztosítás, szabályozás |
JEL classification: | D11 - Consumer Economics: Theory D12 - Consumer Economics: Empirical Analysis D18 - Consumer Protection G18 - General Financial Markets: Government Policy and Regulation G22 - Insurance; Insurance Companies; Actuarial Studies G41 - Behavioral Finance: Role and Effects of Psychological, Emotional, Social, and Cognitive Factors on Decision Making in Financial Markets |
Divisions: | Faculty of Economics > Department of Operations Research and Actuarial Sciences |
Subjects: | Finance |
ID Code: | 7890 |
Deposited By: | MTMT SWORD |
Deposited On: | 23 Jan 2023 14:14 |
Last Modified: | 23 Jan 2023 14:14 |
Repository Staff Only: item control page