Corvinus
Corvinus

Helyi termék, mint a periférikus térségek identitásképző és településmarketing eszköze = Local products as a tool of identity building and settlement marketing for peripheral areas

Gera, Anna, Czapp, Nikolett, Domokos, Csenge and Varga, Ágnes ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5982-2832 (2023) Helyi termék, mint a periférikus térségek identitásképző és településmarketing eszköze = Local products as a tool of identity building and settlement marketing for peripheral areas. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 20 (1). pp. 47-61. DOI https://doi.org/10.32976/stratfuz.2023.4

[img]
Preview
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Official URL: https://doi.org/10.32976/stratfuz.2023.4


Abstract

A közösségi összetartás, a helyhez való kötődés meggyengülésének számos negatív hatása van egy település sorsára, vagyis egy település életében stratégiai jelentősége van az identitás és imázs tudatos építésének. Tanulmányunk célja, hogy a szakirodalomból kiindulva kérdőíves felmérésen és esettanulmányokon keresztül megvizsgáljuk, hogy a helyi termékek előállítása mint a helyi gazdaságfejlesztés jól ismert eszközei tudatos településmarketinggel kiegészülve hogyan gyakorolnak a gazdasági hasznon túli pozitív hatásokat a települések fejlődésére. Véleményünk szerint a helyi termékek ugyanis kiváló eszköznek bizonyulhatnak mind a belső (lakosság), mind a külső célközönség számára a települési identitás és imázs formálására, kialakítására. A társadalmi-gazdasági szempontból erőforráshiányos térségekben a hagyományokra épülő, közösségi alapon felépített helyi termék előállítás sok esetben az egyetlen eszköze a hiteles identitás és imázs kialakításának. Éppen ezért e tanulmányban arra teszünk kísérletet, hogy a szakirodalomból már jól ismert helyi termékeken alapuló gazdaságfejlesztési modelleket megvizsgálva feltérképezzük az adaptáció lehetséges lépéseit, kihívásait és a továbbfejlődés irányait. = The weakening of community cohesion and attachment to the place has many negative effects on the fate of a settlement, therefore the conscious construction of identity and image is of strategic importance in the life of a settlement. The aim of our study is to examine, starting from the literature, through a questionnaire survey and case studies, how the production of local products, as a well-known tool of local economic development, complemented by conscious settlement marketing, exerts positive effects on the development of settlements beyond the economic benefit. In our opinion, local products can prove to be an excellent tool for both internal (residents) and external target audiences to shape and develop the settlement's identity and image. In regions lacking resources from a socio-economic point of view, local product production based on traditions and built on a community basis is in many cases the only means of creating an authentic identity and image. That is why, in this study, we attempt to map the possible steps, challenges and directions of further development by examining economic development models based on local products that are already well known from the literature.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:helyi termék, imázs, identitás, helyi gazdaságfejlesztés, adaptációs modell, local product, image, identity, local economic development, adaptation model
JEL classification:O10 - Economic Development: General
Q13 - Agricultural Markets and Marketing; Cooperatives; Agribusiness
Divisions:Institute of Sustainable Development
Subjects:Economic development
Urban planning
Commerce and tourism
Marketing
DOI:https://doi.org/10.32976/stratfuz.2023.4
ID Code:8111
Deposited By: MTMT SWORD
Deposited On:31 Mar 2023 10:11
Last Modified:31 Mar 2023 10:11

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

View more statistics