Gyulavári, Tamás and Csepeti, Ádám and Nagy, Gábor (2012) A piacorientáció hatása a vállalati versenyképességre = The Impact of Market Orientation on Competitiveness. Working Paper. Vállalatgazdaságtan Intézet, Budapest.
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
612kB |
Abstract
A tanulmány a piacorientáció és a versenyképesség összefüggését elemzi egy átfogóbb koncepcionális modell keretében, amely a piacorientáció szervezeti előzményeire, a piacorientáció egyes dimenziói és a vállalati teljesítmény közötti kapcsolatra, valamint a környezetből származó bizonytalanság moderáló hatásaira fókuszál. Ahhoz, hogy növeljük a tanulmány érvényességét, az elemzés során olyan változókat kontrolláltunk, amelyekről úgy véltük, hogy a piacorientáció mellett szintén befolyásolhatják a vállalatok versenyképességét, mint például a vállalati stratégia, illetve néhány releváns vállalati jellemző. Az eredmények alapján megállapíthatjuk, hogy a piacorientáció pozitív vagy semleges hatással van a vállalati versenyképesség különböző indikátoraira. Kutatásunk tehát nem támasztotta alá egyes, a válságidőszakokban készült tanulmányok következtetéseit, amely szerint gazdasági válság időszakában a piacorientáció gátolja a vállalatokat abban, hogy megfelelően reagáljanak a környezetben bekövetkezett változásokra. A piacorientáció eltérő dimenzióinak szerepe ugyanakkor átértékelődik a környezetből fakadó bizonytalanság egyes típusainak eltérő mértékű erősödésével. ----- Abstract: The study investigates the association between market orientation and corporate competitiveness in frame of a wider conceptual model that focuses on the organisational antecedents of market orientation, the relationship between the dimensions of market orientation and corporate performance and the moderating role of environmental uncertainty. To increase the validity of our study, we controlled other variables that had also been expected to influence competitiveness such as corporate strategy and some relevant characteristics of companies. Based on the results we can conclude that the effects of market orientation on the different indicators of competitiveness are either positive or neutral. Our research did not support the conclusions of previous studies which stated that in times of economic crisis market orientation inhibits companies to react to the changes of the environment in an appropriate way. The importance of the dimensions of market orientation however can change due to the diverse extent to which the different kinds of environmental uncertainty intensify.
Item Type: | Monograph (Working Paper) |
---|---|
Series Name: | Versenyképesség kutatások műhelytanulmány sorozat |
Uncontrolled Keywords: | piacorientáció, vállalati versenyképesség, vállalati teljesítmény, stratégia, market orientation, corporate competitiveness, corporate performance, strategy |
Divisions: | Faculty of Business Administration > Institute of Business Economics > Competitiveness Research Center |
Subjects: | Economic development Management, business policy, business strategy |
References: | |
ID Code: | 827 |
Deposited By: | Ádám Hoffmann |
Deposited On: | 04 Jun 2012 09:38 |
Last Modified: | 11 May 2016 15:12 |
Repository Staff Only: item control page