Németh, Erzsébet, Vargha, Bálint Tamás and Domokos, Kinga (2020) Pénzügyi kultúra. Kik, kiket és mire képeznek? Összehasonlító elemzés 2016–2020. Pénzügyi Szemle = Public Finance Quarterly, 65 (4). pp. 554-582. DOI https://doi.org/10.35551/PSZ_2020_4_7
|
PDF
- Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
661kB |
Official URL: https://doi.org/10.35551/PSZ_2020_4_7
Abstract
A kutatás azt értékelte, hogy történt-e előrelépés a pénzügyi tudatosság oktatásában és fejlesztésében Magyarországon 2016 óta. Áttekintettük a pénzügyi kultúra fejlesztésével kapcsolatos állami szerepvállalás változásait, illetve egy kérdőíves felmérésben azt vizsgáltuk, hogy a közoktatáson kívüli képzéseken milyen szervezetek, kiket és milyen tematika alapján képeznek. 2016 és 2020 között egyre fokozódó figyelem irányult a pénzügyi kultúra fejlesztésére, miközben a képzések túlnyomó többsége továbbra is a legkönnyebben elérhető iskolás korosztályt érinti. A Nemzeti alaptanterv a célok között megjelölte a gazdasági és pénzügyi nevelést. A szakgimnáziumokon kívül azonban kötelező tantárgyként nem oktatnak ilyen ismereteket. A kormány 2017-ben elfogadta a lakosság pénzügyi tudatosságát fejlesztő stratégiát, illetve megjelentek az első akkreditált pénzügyikultúra-tankönyvek. A közoktatáson kívüli szervezetek eredményei azt mutatják, hogy a képzési programok és az azokon résztvevők száma mintegy háromszorosára nőtt. A képzések átlagos időtartama hosszabb lett, megjelentek a főleg felnőtteknek szóló többnapos képzések. A tudásátadás fókuszában továbbra is az egyéni takarékoskodás és pénzügyi tudatosság, a pénzügyi önismeret, attitűd és viselkedés állt. A befektetési és vállalkozási ismeretek oktatása továbbra sem prioritás. A nyugdíjaskori tartalékolási stratégiák oktatásának elterjedtsége azt mutatja, hogy a képzéseket folytató szervezetek felismerték, hogy ez a demográfiai folyamatok miatt fontos. A képzések java része nem veszi figyelembe a célcsoportok jövedelmi helyzetét, társadalmi hátterét, és nem szentel figyelmet a pénzügyileg sérülékeny csoportok fejlesztésére.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | pénzügyi kultúra, képzések, összehasonlító elemzés |
JEL classification: | A13 - Relation of Economics to Social Values D03 - Behavioral Microeconomics: Underlying Principles D12 - Consumer Economics: Empirical Analysis I22 - Educational Finance; Financial Aid |
Subjects: | Finance |
DOI: | https://doi.org/10.35551/PSZ_2020_4_7 |
ID Code: | 8472 |
Deposited By: | Alexa Horváth |
Deposited On: | 21 Aug 2023 11:11 |
Last Modified: | 21 Aug 2023 11:11 |
Repository Staff Only: item control page